Голова Державної служби якості освіти Гурак: "Дистанційна освіта буде актуальною й надалі"

Голова Державної служби якості освіти Гурак: "Дистанційна освіта буде актуальною й надалі"

З 31 травня по 2 червня у Києві триває Всеукраїнський форум "Україна 30. Освіта і наука". В межах заходу Українське радіо поспілкувалось із головою Державної служби якості освіти України Русланом Гураком про вплив пандемії COVID-19 на шкільну освіту, виклики, з якими вона зустрілась під час карантину, та переваги дистанційного навчання, які можуть відкрити нові форми засвоєння знань.

0:00 0:00
10
1x
Програма:

Про вплив пандемії на шкільну освіту:

Головним завданням Державної служби якості освіти України є, безумовно, проведення інституційних аудитів по системі освіти. Це стосується усіх закладів, крім вищої освіти. Також йдеться й про підтримку та розбудову внутрішніх систем забезпечення якості кожного закладу освіти. Й ми здійснюємо сертифікацію педагогічних працівників.

Я більше, ніж переконаний, що пандемія вплинула на всі сфери життя: економічні, соціальні та, безумовно, освітні. Цей вплив є не лише в Україні, а й у всіх куточках світу. Наша освітня система була запрограмована, націлена і створена для того, щоб освтіній процес відбувався безпосередньо в закладі освіти. Пандемія розірвала цей процес і зумовила роботу вдома, дистанційно та у змішаному форматі.

Система загальної середньої освіти – дошкільної, позашкільної – не була готова до такого виклику і на марші ми були змушені все перебудовувати. Ми не маємо цифр, чи має вплив така система, покращила вона чи погіршила освіту, бо ми не маємо інструментів оцінювання залишкових знань, наприклад, після початкової школи. Зараз ми можемо говорити тільки про ЗНО, подивитися результати оцінювання і лише за ними сказати, наскільки змінилися показники учнів.

Про рівний доступ до освіти:

Під час пандемії ми побачили виклик, коли не всі учні мали можливість долучитися до змішаного чи дистанційного навчання через різні причини. Безумовно, тут йдеться й про технічні причини й не лише щодо учнів, а й вчителів. Не всі вчителі мають вдома окремий комп'ютер, аби можна було працювати дистанційно. Вони були змушені їхати в школу для того, щоб проводити ті чи інші уроки. 

По-друге, ми маємо дуже багато викликів, що стосуються сільської місцевості, зокрема, щодо технічного підключення до мережі інтернет.

Також рівний доступ проявлявся і в змісті навчання, тому що є школи, які вже мали і були готові запровадити зміст для дистанційного навчання. Але багато шкіл, в тому числі й у сільській місцевості, не готувалися і не мали такого змісту. 

Дистанційне навчання – це не просто зустріч з учителем в zoom чи skype. На початку більшість вчителів при підготовці до дистанційного навчання просто скидали завдання в якомусь месенджері і чекали, коли учні дадуть відповідь. Або виходили в zoom, де хтось підключився, а хтось сказав, що в нього слабкий інтернет і, не вмикаючи камеру, дрімав. Тому потрібно було трохи часу, щоб підготувати зміст, адже дистанційне навчання – це не тільки розмова з учителем. Суть в тому, що учень отримує завдання, опрацьовує його самостійно, потім має можливість обговорити його зі своїми колегами і тільки потім він виходить на зв’язок з вчителем, який каже, що він зробив не так. Й таких елементів дистанційного навчання нам не вистачало. 

Про виклики та переваги дистанційної освіти:

Вища освіта була більш підготовлена до викликів пандемії, оскільки вже років десять розвиває різні форми дистанційного навчання і в них це дуже добре виходило. Середня освіта була менш підготовлена до виклику дистанційного навчання і, безумовно, ми побачили різні виклики в системі загальної середньої освіти. 

Відсутність цифрових навичок і компетенцій вчителів було оголено як виклик. Вчителі на марші опановували цифрові методи навчання. Це ж стосувалося і учнів, тому що народження з гаджетом не означає, що у вас є цифрові навички. 

З позитивного – діти були довше вдома з батьками і батьки знайшли можливість більше поспілкуватися зі своїми дітьми. Також батьки побачили, наскільки непрості завдання і велике навантаження на дітей в школі. Вони змогли долучитися до вирішення тих чи інших завдань і опановувати той чи інший матеріал. Коли батьки занурилися в систему освіти, я думаю, кожна школа і вчитель отримає багато зворотних зв'язків.

Про те, чи стане дистанційна форма навчання постійною:

Дистанційна форма й до пандемії була передбачена в законі України про освіту, про загальну середню освіту. Вона є однією з елементів та форм навчання. Безумовно, вона буде актуальною, адже багато учнів вподобали собі таку форму навчання. Є випадки, коли батьки переоцінили можливість відвідування школи, і є випадки, коли вони залишають дітей вдома для того, щоб ті навчалися дистанційно. 

По-друге, дистанційна освіта буде актуальна для дітей, які мають певні інклюзивні освітні потреби і не мають можливості відвідувати школу. Також така форма буде актуальною й для дітей які, наприклад, через захворювання тимчасово не можуть відвідувати школу. 

Але такий виклик народив "Всеукраїнську школу онлайн" і вона не припиняється, а буде продовжуватися. Це дуже добре, бо таким чином ми зможемо забезпечити рівний доступ до освіти, коли діти з різних регіонів будуть мати можливість подивитися онлайн-уроки професійного вчителя.  

Фото: pixabay