Служби доставки. Хто і за що відповідає розповідають експерти

Служби доставки. Хто і за що відповідає розповідають експерти

Про те, на яких умовах працюють кур’єрські служби в Україні та як споживачу домогтися компенсації у випадку доставки неякісного товару в ефірі Українського радіо розповідає голова ради ГО "Соціальний рух", юрист, експерт з трудового права Віталій Дудін та заступниця голови ГО "Громадський контроль захисту прав споживачів" Котєхова Ольга.

0:00 0:00
10
1x

За останній рік послуга доставки їжі та інших товарів стала чи не найпопулярнішою серед українці. Віталій Дудін розповідає, як регулюється діяльність кур’єрських служб в Україні: "Карантин суттєво вплинув на бізнес-процеси в Україні. Частина компаній, які працювали за трудовим договором використовують доставку через кур’єрів і ці кур’єри є їхніми штатними співробітниками. Такі компанії треба всіляко підтримувати за їхню соціальну відповідальність. У той же час є великі компанії, які співпрацюють зі службами доставки такими як Глово, Болт, Ракета тощо. У цих компаніях трудові відносини, на жаль, не оформлюються. Доставка кур’єрами, які не оформлені відповідно до трудового законодавства викликає в мене громадський осуд. Сьогодні модель доставки, де все законно стала винятковою. У більшості випадків все ж таки йдеться про саморегулюючу сферу економіки, де існують правила, які самі собі встановили компанії і де держава не має впливу. Якщо ми хочемо, щоб працівники із служб доставки не втрачали своє здоров’я, щоб робота була стабільною, то без трудових прав це неможливо".

На запитання, як кур’єру відстояти свої права експерт зазначає: "В Україні не багато випадків, коли кур’єри звертаються до суду з вимогою встановити трудові відносини між ними та компанією. Це зробити не просто, оскільки в Україні досі немає закону про ознаки трудових відносин. Порядок його застосування теж, на жаль не визначений. Тому урядові реформи у цій сфері не можна назвати ефективними. Кур’єрам ще довго доведеться захищати себе неюридичними методами – об’єднуватися з колегами, влаштовувати стихійні акції протестів проти урізання бонусів тощо. На жаль, законодавство зараз  не дає їм достатньо інструментів захисту".

Ольга Котєхова пояснює, як впливає на якість послуг те, чи оформлений кур’єр офіційно чи ні: "Якщо кур’єр працює на фірмі, то він відповідально ставитиметься до роботи, яку виконує. У нього є трудові відносини. Якщо щось трапиться, з нього будуть вираховуватися кошти. А якщо це фрілансер, тут можливі різні ситуації з доставкою товару. Кур’єри відповідають за умови та терміни доставки. Також слід враховувати, що деякі товари підлягають спеціальним умовам зберігання, тому вони повинні доставлятися або в холодильниках або в термосумках".

На запитання як споживачу домогтися компенсації  у разі несвоєчасної доставки або доставки неякісного товару експертка зазначає: "Є компанії, які цінують своїх клієнтів, тому вони знаходять підхід до споживача у вигляді надання бонусів чи заміни товару. Перш за все слід звернутися до самої компанії, яка наймає кур’єрів. Можна залишити звернення через сайт. Слід обов’язково мати чек, з яким можна звернутися зі скаргою до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживачів".

Фото: Мінфін