"Головне — створити річковий фонд". Експерт коментує закон про водний транспорт

"Головне — створити річковий фонд".  Експерт коментує закон про водний транспорт

"Старт реформи річкових перевезень". Так голова підкомітету з питань річкового транспорту Комітету Верховної Ради з питань транспорту та інфраструктури Артем Ковальов назвав "Закон про внутрішній водний транспорт", який минулого тижня парламент прийняв у другому читанні. Директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк погоджується з депутатом, але вважає, що одного прийнятого закону мало. Щоб галузь запрацювала, потрібна ще низка політичних рішень. Яких — експерт розповів у коментарі Українському радіо.

0:00 0:00
10
1x

Експерт Сергій Вовк пояснює, що Закон "Про внутрішній водний транспорт" розробляється з 2012-го року.  Під час його обговорення завжди було декілька дискусійних питань, щодо яких не було одностайності. Перше  і головне — це фінансування річки. "Зараз у даному законі закладена модель фінансування через спеціалізований річковий фонд, але самого закону про цей фонд ще немає. Можемо констатувати, що закон набуде сили, коли буде прийнято ще низку нормативних актів, зокрема, про державний річковий фонд, який, напевно, буде поповнюватися за рахунок акцизу на паливо, а також підзаконної бази, яка регламентує окремі його положення". Проєкт закону про фонд вже є, і він може бути прийнятий наступного року, каже Вовк.

Сьогодні є низка приватних компаній, які працюють на річках. Але, говорить експерт, головне питання полягає в тому, що потрібно розширяти не лише присутність бізнесу, а й і покращити самі умови його ведення. "Якщо подивитися на середній показник в Європі, то річкові перевезення займають біля 6-7% у загальній структурі вантажообігу. В Україні зараз цей показник сягає 1-2%",  — підкреслює він, — Потенціал зростання є великим, але, важливо, щоб були чітко окреслені умови, в яких працює бізнес".

До цього в Україні було дуже незрозумілим законодавство, яке стосувалося роботи транспорту на річках, особливо, закордонним інвесторам. Тому що проаналізувати кількість підзаконних норм актів було важко. "Сам бізнес на річках досить капіталоємний, він потребує і нової інфраструктури, флоту. У нас дешевим вважався автомобільний транспорт, зараз ситуація може змінитися", — вважає Вовк.

Що стосується дефіциту суден, на його думку, в законі є два моменти, які можуть цю ситуацію виправити: "По-перше, дозволено рух транспорту із закордонним прапором,  це було друге дискусійне питання всі ці роки. Якщо будуть цікаві бізнес умови, сюди приїжджатимуть працювати судна інших країн".

До того ж готується пакет документів і щодо вітчизняного судноплавства. "З одного боку, працюватиме сама річка, а з іншого працюватиме сама галузь. Що стосується шлюзів, вони не в оптимальному стані, але дозволяють збільшити вантажопотік, якщо не до 30 до 16 — 17 млн. тонн щороку", — зазначає директор Центру транспортних стратегій.  

Фото: УНІАН