З помилками і без схем: за якими підручниками вчаться сучасні школярі

З помилками і без схем: за якими підручниками вчаться сучасні школярі

У Міністерстві освіти та науки пообіцяли вилучити текст про лікування онкології за допомогою соди з підручника хімії за 9 клас. А також заявили про спробу дискредитації керівництва відомства. Про це повідомляє прес-служба МОН. Там розповіли, що історія зі скандальним підручником почалася у 2017 році, тоді він пройшов конкурсний відбір, де його аналізували три експерти. Про якість сучасних підручників в ефірі Українського радіо розповіла співзасновниця та керівниця навчального процесу школи "Claris Verbis", вчителька біології та хімії, біотехнологиня Інна Дьоміна.

Чого не вистачає сучасним українським підручникам

Українські підручники часто перевантажені термінологією і незрозумілі для звичайного школяра. Часто зображення, які є в підручниках, недостатньо яскраво відображають текст, який там є. Використовують зображення без зазначення авторства. Навіть у цьому плані ми вже бачимо, що українським школярам не подають інформацію академічно і доброчесно. Дуже не вистачає схем детального зображення. Зрідка в українських книжках справді є детальний розпис тих чи інших органів, наприклад, коли це не просто зображення із частковим вказанням окремих елементів, а потім в тексті таких елементів ще плюс десять. Дитина в силу свого фізіологічного розвитку ще не може це уявити, і відповідно — вивчити. Але останнім часом почали з’являтися підручники, які останнім часом намагаються дотягнути стандартом до міжнародних. Наприклад, цього року я працюю з 9 класом за підручником з біології авторів Андерсон і Чернінський. Цей підручник створено у тандемі вчителів і науковців, ілюстрації до нього також створили науковці, вони перевірені. Тому я маю всі підстави довіряти цьому підручнику, і не хвилюватися, посилаючись на нього. На мою думку, це дуже важливо, адже підлітки у своєму віці ще не здатні перевіряти факти, вони звикли до того, що в підручнику має бути правильно. Вони не підуть у Google перевіряти інформацію.

 

Про скандальну історію з підручником з хімії за 9 клас

Найбільш кричущим є те, що сода у цьому підручнику вказана як панацея від усіх захворювань. Хоча науковці і медики всього світу намагаються об’єднатися навколо лікування онкозахворювань. Важливо зауважити, що чудодійність соди, яка там вказана, не витримує жодної критики. Вживання соди може не просто не допомогти, а навіть — нашкодити. Науковці і лікарі говорять про те, що тривалий прийом соди (гідрокарбонат натрію) нерідко викликає електролітні порушення. Може підвищуватися рівень натрію, в противагу — зменшення калію. Крім того, це може призвести до порушення серцево-судинної системи. Також можна говорити про підвищення артеріального тиску, порушення мінералізації кісток. Якщо ми говоримо про дітей, то вони це можуть взяти до уваги і замість того, щоб звернутися до лікаря, до старших, не пояснивши, що вони мають певні проблеми зі здоров’ям, почати лікуватися содою, бо це вони прочитали у підручнику. Це те, що лякає і насторожує, що взагалі така інформація могла з’явитися у підручнику.

Чому саме соді приписали цілющі властивості

Уже тривалий час існує така теорія залуження, закислення організму. І дуже багато прихильників нетрадиційної медицини вважає соду панацеєю та рекомендує її використовувати. Авторка підручника посилається на німецького вченого, який у 1931 році отримав Нобелівську премію, який ніби вивчав рак і вплив кислотного, лужного середовища на пухлини. Та сучасна наука довела, що ті твердження, які були справедливі на початку ХХ століття, зовсім невиправданні у ХХI столітті. Сода — один із трендів нетрадиційної медицини і вже навіть з’являються в інтернеті матеріали про те, що коронавірус можна теж нею лікувати. Сода — хімічна речовина, яка є в побуті практично в кожній сім’ї, вона легкодоступна. Тому поширено багато інформації в нетрадиційній медицині і її можуть використовувати активно практично всі, але цього не потрібно робити.

Чому видають підручники з помилками

На жаль, нині ми маємо проблему в тому, що Національна академія педагогічних наук вона дуже відділена від Національної академії наук України. Через те підручники, які доходять до школярів, вони в силу різних причин знаходяться поза увагою науковців, які могли б покращити ці підручники. Просто не відбувається співпраця між цими двома академіями. І це перша причина того, чому виникають помилки в книжках і проблеми зі змістом. 

Фото: pixabay.com