Спецпроєкт "Знову вибори". Погані дороги: хто відповідає за стан дорожньої інфраструктури у регіонах?

Спецпроєкт "Знову вибори". Погані дороги: хто відповідає за стан дорожньої інфраструктури у регіонах?

"Яке жахіття", "Це не дорога, а напрямок", "Яку владу не вибираємо, а дороги завжди залишаються неремонтованими". Подібні фрази часто можна почути, мандруючи різними куточками України. Проте під загальним словом "влада" може ховатися нерозуміння, хто саме відповідає за ту чи іншу дорогу в Україні.

0:00 0:00
10
1x
Програма:
Ведучі:

Влада буває центральна й місцева. Й дороги – аналогічно – можуть бути місцевого, обласного чи державного значення. Щоб розуміти, хто саме і яким коштом має ремонтувати дороги, слід розібратися в їхньому підпорядкуванні.

Насамперед незайве нагадати, що в Україні є 170 тисяч кілометрів доріг державного та місцевого значення. 95% із них потребують ремонту. 40% повного відновлення. Для того, щоб відремонтувати усі одразу, знадобилося б декілька річних бюджетів України. Втім, відколи у 2018 році було утворено Дорожній фонд, крига скресла й справа зрушила з мертвої точки.

Структура доріг в Україні має такий розподіл: 

• Держава опікується 47 тисячами кілометрів державних доріг, управління якими здійснює Укравтодор та його представництва на місцях – так звані Служби автомобільних доріг.

На балансі обласних державних адміністрацій перебуває 123 тисячі кілометрів доріг місцевого значення. При цьому автомобільні дороги місцевого значення поділяються на обласні та районні. Обласні з’єднують адміністративні центри областей з іншими населеними пунктами в межах області та із залізничними станціями, аеропортами, річковими портами. Районні автомобільні дороги з’єднують адміністративні районні центри з іншими населеними пунктами, інші населені пункти між собою, з підприємствами, об’єктами культурного значення тощо.

Окремо рахуються комунальні дороги, тобто дороги у межах населених пунктів. Їхня загальна протяжність сягає 250 тисяч кілометрів; відповідає за них влада конкретного міста, села чи громади. 

В законі про Дорожній Фонд чітко прописано, скільки грошей і на які потреби має виділятися із бюджету України. Найбільше отримує Укравтодор, який відповідає за ремонт та утримання доріг державного значення, — 60% від усієї суми. На дороги місцевого значення іде 35% суми. І 5% спрямовуються на безпеку дорожнього руху. 

Дорожній фонд — основне, але не єдине джерело, кошти з якого можуть іти на ремонти доріг. Місцеві ради, у першу чергу обласні, можуть закладати в бюджети гроші для покращення дорожньої інфраструктури. Що стосується доріг у межах населених пунктів, то повноваження для їх ремонту мають виконавчі органи сільських, селищних, міських рад у галузі будівництва.

Однією з нагальних проблем на місцевому рівні є дороги місцевого значення, якими діти з сіл або селищ добираються до шкіл у містечках або містах. Проблема полягає у тому, що такі дороги можуть одночасно перебувати в підпорядкуванні кількох органів влади. Скажімо, дороги обласного значення можуть безпосередньо проходити через населені пункти. При цьому прерогатива їхнього ремонту може належати обласній адміністрації. Разом із тим, сьогодні закон містить норму про співфінансування, користуючись якою можна пришвидшувати ремонт доріг. 

Річ в тому, що раніше органи місцевого самоврядування не мали права фінансувати дороги, що перебували у державній власності та у віданні органу державного управління автомобільними дорогами загального користування.  Сьогодні ситуація щодо фінансування доріг значно змінилась. Відтепер ремонт доріг, які перебувають у державній власності (тобто у віданні Укравтодору), можна фінансувати не лише з державного бюджету, але й коштом місцевих бюджетів. Це означає, що пряму співвідповідальність за дороги, які пролягають через населені пункти, може нести й місцева влада.

Фото: vlasno.info