Ухвалили законопроєкт "Про оборонні закупівлі". Як відбуватимуться тендери та чи є запобіжники щодо корупційних схем?

Ухвалили законопроєкт "Про оборонні закупівлі". Як відбуватимуться тендери та чи є запобіжники щодо корупційних схем?

Новий закон, проголосований 17 липня, повністю змінює систему оборонних закупівель та переводить її на нові стандарти. Зокрема, йдеться про суттєве зменшення рівня таємності процедур і порядку оборонних закупівель через внесення змін до закону про державну таємницю. Про це детальніше розповідають народна депутатка від "Європейської солідарності", членкиня антикорупційного комітету Ірина Фріз та генеральна секретарка незалежного антикорупційного комітету з питань оборони Олена Трегуб.

0:00 0:00
10
1x

Зменшення секретності відкриває можливість для демократичного та цивільного контролю у сфері оборонних закупівель, що означатиме збільшення рівня їх прозорості. Депутати з фракції "Слуга народу" говорять, що завдяки цьому закону ми перейшли на стандарти НАТО, які значною мірою допоможуть нам зміцнити власну оборону.

А Ірина Фріз із "Європейської солідарності" додає: "Ми підтримували цей законопроєкт у другому читанні. Він дійсно має позитивне значення щодо наближення нашої держави до стандартів та критеріїв НАТО та містить функцію, що демократичність і вільний контроль будуть зберігатися за парламентом. А отже, прозорі закупівлі в секторі безпеки і оборони дозволять нам вийти на предмет, коли наша держава зможе більш якісно себе забезпечувати, в тому числі, в оборонному секторі. Також однією з позитивних статей цього законопроєкту є те, що, насправді, Міністерство оборони через прозорі закупівлі може напряму закуповувати без посередників, які раніше були необхідні, предмети оборони, щоб їх використовувати для захисту держави".

Ухвалений законопроєкт має нівелювати численні корупційні ризики під час проведення оборонних закупівель і розділяє всі оборонні закупівлі на відкриту та закриту частини, що унеможливить маніпуляції з непрозорим добором виконавців та визначенням ціни закупівель. А виконавців та постачальників оборонного замовлення визначатимуть автоматизованою системою електронного

"Корупційні ризики, які були закладені ще в попередній системі і містилися в тому, що постійно про закупівлі, якщо це іноземна продукція, потрібно було зробити певну сертифікацію і отримати дозволи, щоб взяти її на озброєння. Зараз ця процедура спрощена", – додає Ірина.

"Автоматизована електронна система дійсно зменшує корупційні ризики. Разом з тим, є небезпека в тому, що буде як із схемою ProZorro, де, наприклад, навчилися демпінгувати ціни. Те, що видає електронна система як найнижчу ціну на товар, який потребує закупити та чи інша установа, на жаль, не завжди відповідає або якістю, або строком постачання. Небезпека певна є. Я в цьому контексті взагалі говорила б про введення кримінальної відповідальності. У випадку коли йдуть державні закупівлі, які здійснюються, наприклад, Міністерством оборони, а постачальник, який виграє цей чи інший тендер, зриває постачання і таким чином наражає на небезпеку якість сектору безпеки і оборони та своєчасне забезпечення його зброєю".

У законі також передбачений поступовий перехід до державного підтвердження якості на основі підходів, що використовуються у відповідних стандартах НАТО.

"Перелік стандартів та критеріїв НАТО, які висунуто до держави України щодо переходу на систему НАТО, широкий. Говорити зараз про те, що ми цим законом взяли та перейшли, було б перебільшенням. Це гарний, позитивний крок, який наближає нас до системи, але попереду ще багато роботи для подальшого членства в НАТО".

Свою думку про новий закон також висловлює генеральна секретарка незалежного антикорупційного комітету з питань оборони Олена Трегуб:

"Цей закон – один із небагатьох прикладів, коли консолідовано працювали і народні депутати, і представники виконавчої влади, і представники асоціації виробників озброєнь, і громадянське суспільство. Наша організація була фактично залучена в координацію експертного середовища, коли готували цей закон. Процес підготовки закону був дуже інклюзивний і відкритий, що є нехарактерно для України, особливо в питаннях оборонного сектору".

"Цей закон є складним документом, який передбачає багато нових введень, що стосується виконання державного оборонного замовлення і здійснення оборонних закупівель. Багато речей, які є в цьому ньому, не є врегульованими на рівні закону. Потрібно розробити 20 постанов, які будуть регулювати, зокрема, створення електронного реєстру. Це одна з інновацій і та річ, яку пропонувала наша організація ще два роки тому, коли ми проаналізували корупцію, яка відбувається при виконанні державного оборонного замовлення. Ми побачили, що велика проблема у відсутності бази даних, електронного реєстру, платформи, де би відбувався цей обмін інформацією і були списки виконавців та підрядників. За старою системою, всі виконавці є засекреченими, що є великим корупційним ризиком. Але варто поставити запитання, як потрапити в цей електронний реєстр? Чи нам це закон говорить? Ні, це повинна бути постанова на рівні Кабміну. На Мінекономіки зараз покладено розробити цю функцію та процедуру".

Крім того, закон передбачає надання пріоритету локалізації виробництва на митній території України та застосування офсетних процедур під час закупівель за імпортом.

Олена Трегуб коментує: "Питання локалізації обговорювалося дуже детально і Офісом Президента, і Міністерством економіки. Я думаю, що вони просто дивилися, як зараз виробляється на нашому ринку озброєння різна військова техніка, дивилися, яка станом на зараз буде достатня локалізація, щоб захистити виробника".

Фото: Уніан