Чому в Україні спочатку прийняли, а потім скасували кримінальну відповідальність за нетверезе водіння

Чому в Україні спочатку прийняли, а потім скасували кримінальну відповідальність за нетверезе водіння

Першого липня набув чинності закон, який вводить кримінальну відповідальність за керування автомобілем у нетверезому стані. Українцям за п’яне водіння мали загрожувати величезні штрафи. Другого липня президент України Володимир Зеленський підписав закон, який скасовує кримінальну відповідальність.

0:00 0:00
10
1x

Тема цікава тим, що першого липня набув чинності закон, який ухвалили ще у 2018 році і він мав почати діяти із січня 2020, але старт цього закону перенесли на півроку. Втім, 17 червня 2020 року нардепи ухвалили інших закон, який скасовує кримінальну відповідальність за водіння в нетверезому стані і повертає цей вид правопорушення у кодекс про адміністративні порушення.

Заступник голови МВС Антон Геращенко сказав, що віднесення такого правопорушення до кримінальних проступків може призвести до блокування патрульної поліції та затягування часу на розслідування. "Після прийняття цього закону в результаті співробітництва з практиками вияснилося, що процедура оформлення такого кримінального правопорушення буде займати досить багато часу та сил. Тому було прийняте рішення і депутати Верховної Ради це підтримали, повернути статтю про відповідальність за керування у стані сп’яніння до кодексу про адміністративні правопорушення".

Ситуацію роз’яснює адвокат Вадим Володарський: "У даному випадку частково, саме частково, погодитися із паном Геращенком можу. Дійсно, якщо кожне таке правопорушення оформлювати у порядку кримінально-процесуального кодексу – це абсолютно інший процес. Це займатиме досить багато часу й там багато було б проблем. Оформити це правопорушення було б досить складно таким чином, щоб потім докази не довелося визнавати недопустимими і не виправдовувати людину, навіть якщо вона керувала у стані сп’яніння.

З іншого боку, наш кодекс про адміністративні правопорушення, яким відповідно виписаний процес оформлення таких порушень зараз, 1984 року. Це старий радянський кодекс. Коли адміністративні правопорушення – це були, як правило, дрібні справи із штрафами у кілька рублів. Зараз санкції по багатьох статтях кодексу про адміністративні правопорушення співмірні із деякими кримінальними статтями. В тому числі, і по тій самій статті 130, яка передбачає відповідальність за керування у стані сп’яніння. А процес сам дуже усічений і, на жаль, дає дуже мало можливостей для захисту людини, яку звинувачують необґрунтовано. А за моєю практикою, до половини протоколів за статтею 130 кодексу про адміністративні правопорушення складаються, насправді, на людей, які тверезі. Досить часто буває важко у суді довести, що ти невинуватий".

Експерт зауважує, що часто протоколи складають на тверезих людей, приписуючи їм керування транспортом у стані наркотичного сп’яніння або відмову від проходження обстеження, яке можливе лише у відділку та вириває людину із життя на кілька годин. Відповідальність за відмову від огляду на стан сп’яніння таке ж, як і за водіння в нетверезому стані. Поліцейські можуть цим зловживати для тиску на водіїв та необґрунтованого притягнення до відповідальності.

"Заходи підвищення відповідальності, насправді, не призводять до зменшення кількості реально п’яних водіїв. До речі, це проходила Росія за декілька років до нас. Які б не були військові та політичні моменти, дорожні проблеми у нас і у них, насправді, багато в чому однакові. Проблема п’яних водіїв в них стоїть навіть гостріше. Вони спочатку за декілька років до нас, також ввели обов’язкове позбавлення права керування за це порушення. Це ні до чого не призвело. Тільки до того, що ті, кого позбавили права керування, продовжують їздити. Потім вони вводили адмінарешт, це також ні до чого не призводить. Бо кожна людина, яка все-таки сідає за кермо у п’яному стані, це робить, тому що або вона в такому стані, в якому їй може по коліно, або сподівається, що її не спіймають. Тому саме по собі підвищення відповідальності навряд чи призведе до того, що п’яних водіїв стане менше", – роз’яснює експерт.

Фото: УНІАН

Останні новини
Військове кладовище почнуть будувати у середині червня – в.о. Міністра у справах ветеранів
Військове кладовище почнуть будувати у середині червня – в.о. Міністра у справах ветеранів
"Єдині вікна" у ЦНАПах, єКабінет, реабілітація та інструменти для розвитку – Порхун про нову ветеранську політику
"Єдині вікна" у ЦНАПах, єКабінет, реабілітація та інструменти для розвитку – Порхун про нову ветеранську політику
"Це не телешоу, не боротьба за популярність... Це реальні люди з реальними історіями", – Мстислав Чернов
"Це не телешоу, не боротьба за популярність... Це реальні люди з реальними історіями", – Мстислав Чернов
Катерина Радченко: Мета нашого проєкту — порушити глобальну тишу
Катерина Радченко: Мета нашого проєкту — порушити глобальну тишу
У межах Чорного моря має активніше діяти НАТО — Риженко
У межах Чорного моря має активніше діяти НАТО — Риженко
Новини по темі
"Ухилянт чи ні": уникнення призову та відповідальність за це з точки зору закону
В Україні через негоду перекрили 14 автошляхів
Автоюрист Богдан Кушнір пояснив, як зняти з реєстрації пошкоджене чи втрачене авто
Встановити відповідальність заднім числом не можна ― адвокат про покарання втікачів-ухилянтів
Kozak System: Доля дала нам неймовірний імпульс для персональної еволюції