Мобільний додаток

Кур’єрська доставка: чи виправданий ризик в умовах пандемії?

25.03.2020 р., 16:00

Про права та обов’язки кур’єрів, а також про те, як убезпечити себе під час доставки товарів в ефірі Українського радіо розповідає юрист громадської організації "Трудові ініціативи" Георгій Сандул.

Із закриттям закладів громадського харчування на період карантину різко зріс попит на кур’єрські послуги, оскільки ресторани та кафе можуть готувати їжу і доставляти її клієнтам. Крім того, більшість магазинів також перейшли в режим онлайн-торгівлі. Для багатьох людей, чий бізнес зупинився на час карантину – робота кур’єром стала чи не єдиним способом прогодувати себе і родину.  

Про те, як працюють кур’єри і які соціальні гарантії вони мають в період поширення коронавірусної інфекції пояснює Георгій Сандул: "Пандемія корановірусу поставила на передній план трудові права власне сервісів доставки, таксі тощо. У нас існує такий термін як "економіка за викликом" і всі ці кур’єрські фірми, які дуже поширені в нас, не визнають кур’єрів, як своїх працівників. Кур’єри укладають із сервісними службами доставки електронний договір шляхом приєднання до мобільного додатку. І це дуже проблемне питання по всьому світу, тому що таким чином з одного боку фірми компенсують навантаження на певні  соціальні гарантії для працівників, а з іншого ухиляються від оподаткування, оскільки вони не вважають кур’єрів своїми працівниками. Особливо хвилює в умовах пандемії те, що кур’єрів приймають на роботу без будь-якої перевірки стану здоров’я. Безпосереднього контакту між кур’єром і роботодавцем немає. Він здійснюється лише через мобільний додаток. У такій ситуації достукатися до роботодавця чи подати на нього в суд не вийде, тому що головний офіс компанії знаходиться закордоном. А в Україні працює дочірня фірма, яка від операційної діяльності сплачує копійчані податки до бюджету України. Ця ситуація програшна як для працівників, так і для публічних фінансів".

На питання, чи може клієнт висувати претензії до таких кур’єрів експерт відповідає: "Це така собі терра інкогніта в правовому плані. За загальним правилом, якщо особа підкоряється певним вимогам компанії, працює визначену кількість годин, вона апріорі вже є працівником. Тут є проблема з визначенням ознак трудових відносин.  Більшість протестів, мали за мету визнання кур’єрів працівниками, оскільки наразі кур’єри не мають гарантованих чинним законодавством лікарняних, відпусток тощо. І на випадок інфікування вірусом ніхто їм нічого не компенсує. Жодних умов праці не дотримано, жодних компенсацій у разі нещасного випадку не передбачено".

Георгій Сандул пояснює, чи можливо захиститися від інфікування коронавірусом, користуючись кур’єрськими послугами: "Зараз сервіси доставки по всьому світу впроваджують безконтактну доставку. Тобто кур’єр може залишити пакунок на порозі, у під’їзді тощо. Але знову ж таки невідомо чи був кур’єр у рукавичках чи була особа, яка формувала цей пакунок у рукавичках. Тому ризик інфікування зберігається. Якщо є можливість не замовляти і приготувати їжу самому, це буде набагато безпечніше. До прикладу в Іспанії у випадку інфікування коронавірусом сервісні компанії надають кур’єрам компенсацію в сумі 300 тисяч євро та оплачуваний лікарняний, чим де-факто визнають їх працівниками. В Україні деякі кур’єри не мають елементарних індивідуальних засобів захисту. І це може стати фатальним як для них, так і для клієнтів. До того ж в Україні кур’єри не мають жодних посвідчень. Сервісні служби доставки видають їм лише спеціальні сумки для транспортування продуктів, якими може скористатися шахрай і під виглядом кур’єра  вчинити злочин стосовно клієнта сервісу. Якби компанії видавали кур’єрам посвідчення, вони б визнавала їх працівниками, проте вони на це йти не хочуть".

Отже, якщо ви все таки вирішили скористалися кур’єрськими послугами, пам’ятайте, що краще здійснити безконтактну доставку до дверей. При цьому продукти обов’язково перекладіть у власний посуд, а упаковку утилізуйте. 

Фото: Економічна правда
Кур’єрська доставка: чи виправданий ризик в умовах пандемії?

Новини по темі