"Робота командного екіпажу": оператор воєнної екшн драми "Черкаси" про створення стрічки

"Робота командного екіпажу": оператор воєнної екшн драми "Черкаси" про створення стрічки

"Черкаси. Останній корабель у Криму" – воєнна екшн драма режисера Тимура Ященка, заснована на реальних подіях про оборону однойменного морського тральщика, заблокованого російськими військами в бухті Донузлав у березні 2014 року під час анексії Криму. 27 лютого цей фільм з’явиться на широкому екрані. В етері Радіо Культура про Черкаси, які чинили опір, про героїв та зрадників, честь і гідність, історію, про яку потрібно пам’ятати, розповів оператор стрічки Юрій Дунай.

0:00 0:00
10
1x

– Скільки разів ви уже подивилися Черкаси?

– Мені складно порахувати точно, тому що мені довелося дивитися фільм близько трьох десятків разів. Це пов’язано з тим, що я дивився різні монтажні версії, поки монтаж ще тривав. Було кілька версій під час проведення кольорокорекції. Сам знімальний період тривав досить довго, а після нього була тривала пауза, поки ми почали фазу фіналізації проєкту. Добре, що з’явилася така дистанція, адже вона дозволила з перспективи часу більш тверезо й аналітично оцінювати результат.

– Що для вас значить ця стрічка? Яка ваша особиста історія, пов’язана з нею?

– Я заскочив у цей фільм як у останній вагон потягу, який вже вирушав з вокзалу. На проєкті в останній момент виникла необхідність змінити оператора. Можна сказати, що це випадок долі. Було дуже цікаво від початку, оскільки розуміючи масштаб тематики, за яку доведеться братись, та ресурси, які потрібно мати, щоб усе це відтворити, відчувався тяжкий тягар відповідальності. Велику допомогу надали Збройні сили України та Воєнно-морські сили України, без їх участі проєкт взагалі не відбувся б. Від початку ми поринули у роботу командного екіпажу і це дозволило досягти того результату, який ви скоро побачите на екранах.

– У трейлері ми бачимо батальні сцени? А скільки їх всього у фільмі та скільки дублів пішло на такі сцени?

– Усього було три штурми корабля, останній був наймасштабнішим і саме кадри з нього увійшли до трейлеру. Було зрозуміло, що на деякі сцени не буде можливості робити кілька дублів. На сцену з прольотом Мі-24, наприклад, було два дублі. Це зумовлено обмеженнями ресурсу використання цієї техніки. У нас був жорстко запрограмований ліміт часу, нам давали лише два обльоти. Складність була ще в тому, що паралельно доводилося синхронізувати інші дії: човнів, спецназу, наших піротехніків. Багаторівнева складна синхронізація була практично у кожній подібній сцені.

– Для того, щоб стрічка була історично достовірною у вас були консультанти, зокрема Юрій Федаш, командир морського тральщика "Черкаси". Як сильно він та інші консультанти стежили за достовірністю фільму?

– І Юрій Федаш та інші військовослужбовці, які брали участь у роботі над стрічкою, трепетно ставилися до деталей, які помітні лише вузьким фахівцям і звичайний глядач ніколи не відрізнить нюанси кольору чи під яким кутом прикладати долоню під час військового вітання. Вони звертали на них дуже багато уваги, тільки пізніше вони почали розуміти порядок пріоритетів, адже спочатку потрібно розповісти історію, яка буде викликати емпатію, щоб глядач полюбив героїв. Для Юрія Федаша це була справа честі, оскільки йому було важливо розповісти, як все відбувалося насправді. Адже ми як суспільство запитуємо, що насправді відбулося і чому все трапилося так, як трапилося. Відомі кадри телевізійної зйомки тральщика, який стоїть вже в бухті Севастополя, а прапор все ще майоріє, увійшли до фільму. (У лютому 2014 року тральщик був заблокований російськими окупантами, 3 тижні він чинив опір. Він був єдиним кораблем з 9 українських кораблів, який так і не спустив прапор – прим. ред.) Події фільму на кораблі закінчуються під час штурму, коли полонених моряків виводять і вбивають Лева. Це ніч, події відбуваються в трюмі – тому цей епізод залишився за кадром.

 

 

– Коли ми бачимо кримські локації у фільмі, на що ми дивимося насправді?

– Знайти щось схоже на Крим було дуже складно. Розглядалося декілька варіантів, але зупинилися на Очакові, адже з усіх варіантів це були найбільш схожі ландшафти до Кримських і там розташувалася воєнно-морська база українського флоту. 

Ця база є портом приписки морського буксиру Корець, який зіграв роль тральщика Черкаси у фільмі. У цього буксиру теж є своя історія: він був сильно пошкоджений під час шторму у 2011 році, адже намагався врятувати інший корабель, який не встиг відійти у відкрите море під час шторму.

– Чи представлена кримсько-татарська лінія у фільмі?

– Це одна з дуже важливих ліній і вона присутня у фільмі. Там є герой Тагір, який має реального прототипа. Кримські татари дуже сильно допомагали екіпажу не лише морально, а й припасами. І ця тема дуже добре розкрита.

Стрічка “Черкаси. Останній корабель у Криму” з’явиться в українському прокаті 27 лютого.

Фото: facebook сторінка фільму