Якщо всіх "загнати" на контракти, це буде руйнування державної служби — Альона Шкрум

Якщо всіх "загнати" на контракти, це буде руйнування державної служби — Альона Шкрум

Низка змін, передбачених у програмі уряду, стосуються реформи державної служби та інституцій. Наскільки такі зміни будуть сприятливими у сучасних українських реаліях і чи зможе уряд виконати заплановане. Про це в ефірі Українського радіо говорили з народною депутаткою Альоною Шкрум.

0:00 0:00
10
1x

Кабінет міністрів за один день після набрання чинності змін до Закону "Про державну службу" змінив одразу 8 голів центральних органів державної влади. Зокрема, позбулися посад: голова Державного агентства лісових ресурсів, голова Державної служби геології та надр України, голова Державної архітектурно-будівельної інспекції, очільник Державної архівної служби, керівник Національного агентства з питань державної служби, керівник Державного агентства резерву, голова Державного агентства з питань електронного урядування, голова Укртрансбезпеки.

"З усіх цих людей насправді тільки троє чи четверо були звільнені відповідно до норм закону. Всі решта були звільнені за власним бажанням, у зв'язку з переходом на іншу посаду державної служби. Мені трохи жаль, тому що коли приходить керівник і він має своє бачення, він має можливість починати дисциплінарні провадження, виставляти догани, оцінювати діяльність. Тоді не треба ніяких спеціальних законів "Про державну службу", щоб звільнити людину. Тобто треба знаходити конкретні підстави. Не тому, що прийшов новий керівник з іншої політичної сили й він хоче всіх зачистити та поставити всіх своїх. Бо так насправді робив Янукович, і це дуже погана історія". 

Альона Шкрум наголошує, що у програмі уряду не вистачає реформи державних інституцій: 

"У нас страшенно заскорузла радянська система державного управління. Тобто функції та органи дублюються. За одну функцію може відповідати п'ять різних інспекцій, три міністерства, і ще два якихось агентства", — говорить народна депутатка.
Починати депутатка радить з того, щоб провести повноцінний аудит, розподілити ці функції, визначити, які з них дублюються, а які взагалі зайві.

"Наприклад, коли ми прийшли п’ять років тому, в заступника міністра економіки була функція затверджувати своїм підписом меню кожного ресторану і кафе міста Києва. Нам потрібна ця функція? Це просто корупція. Тому ми такі речі прибирали. А в новому проєкті програми я цього не побачила. Там сказано про діджиталізацію, це круто. Але якщо погані корумповані процеси, які відсилають один до одного, переводити просто у смартфон — це не розв'яже проблему", — вважає парламентарка.

Запровадження контрактного підходу до державної служби замість рангів Альона Шкрум коментує так:

"Я ставлюся до цього негативно. Я знаю, як працює контрактна державна служба в Канаді, США, Великобританії. Там на контракт беруться ті люди, яких неможливо знайти на державній службі, але це точно не можуть бути всі. На сьогодні ми вийшли на компроміс, що контрактна державна служба не буде працювати до 1 січня, а якщо і буде, то це буде не більше семи відсотків людей в одному органі. Причому це мають бути люди зі спеціальними вимогами до посади. Наприклад, в Нафтогазі потрібна людина, яка розбирається, як ремонтувати свердловини. Якщо ж ми всіх заганяємо на контракти, це буде руйнування державної служби — рік попрацював і пішов, йому буде байдуже на всю державну службу".

Читайте також: Держслужбовців, яким не треба сидіти на роботі з 9:00 до 18:00, доцільно перевести на контракт — Валерій Тертичка

Одним із пунктів, який вразив її в програмі дій уряду, Альона Шкрум називає в пункт про туризм:

"Він там прописаний більш-менш непогано і вони на це роблять ставки. Це класно, але на що ще вони роблять ставку? Я хочу зрозуміти, які галузі, які регіони, які інвестиційні проєкти, і чи будуть вони взагалі? Де ми візьмемо величезну кількість грошей для того, щоб підняти людей з бідності? Очевидно, що це не будуть кредити МВФ і очевидно, що їх не будуть друкувати".