Голова Податкової служби Сергій Верланов: восени серйозно попрацюємо над податковою амністією

Голова Податкової служби Сергій Верланов: восени серйозно попрацюємо над податковою амністією

Про податкову міліцію, підвищення оплати праці для працівників Державної податкової служби й податкову амністію в ефірі Українського радіо розповів голова Державної податкової служби Сергій Верланов.

0:00 0:00
10
1x

– Пане Сергію, п’ять місяців тому ви очолили Державну податкову службу. Як змінилася податкова за цей час? Що вдалося, а що, можливо, не вдалося? Ключовим завданням ви називали, коли виграли конкурс, реформування та перетворення податкової в сервісну службу.

– Якраз 25 вересня уряд схвалив рішення, яке, власне, закінчило відділення правоохоронної й сервісної функції від податкової служби. Сьогодні правоохоронну функцію, тобто податкову міліцію, залишили у складі Державної фіскальної служби, тобто тієї організації, з якої вийшла Державна податкова служба, і вийде Державна митна служба до моменту прийняття закону про Бюро фінансових розслідувань. Але, що важливо, демілітаризація пройшла, правоохоронна функція вже не є функцією Державної податкової служби – вперше, наскільки я пам'ятаю, з 1998 року.

За ці місяці нам вдалося сформувати Державну податкову службу, її територіальні органи, відповідно, перевести податківців зі старої Державної фіскальної служби в Державну податкову службу й ми провели ротацію. Жоден зі старих керівників не очолює територіальні органи. 

– Добре, повертаючись до податкової міліції, щодо перспектив ухвалення закону про Бюро фінансових розслідувань: коли це буде і хто зараз буде боротися з економічними злочинами в податковій сфері?

– В цей період з економічними злочинами у податковій сфері буде боротися податкова міліція, яка залишилася в складі ДФС. Закон вже є внесений до Верховної Ради, він готується до першого читання. Зараз опрацьовується в комітеті, депутати працюють над ним, вже було декілька засідань робочих груп. Я думаю, що найближчим часом його буде розглянуто на комітеті й буде прийняте рішення стосовно його винесення в зал.

– Щодо оплати праці ви казали, що працюєте над питанням підвищення заробітних плат своїм працівникам і плануєте орієнтуватися на рівень оплати роботи ДБР і НАБУ, а це десь 25–30 тисяч гривень. Що вже зроблено?

– Зроблено все, що я та уряд мали зробити: передбачено фінансування в проєкті Державного бюджету на 2020 рік в значно більших обсягах, ніж було передбачено на цей рік. Ми прямуємо до цифри 25 тисяч гривень на місяць. Адже достойні зарплати – це запорука реалізації завдань, які стоять перед новою податковою службою.

– Що стосується цьогорічного бюджету в частині наповнення податками: скільки недоотримує бюджет від різних зловживань в податковій сфері?

– Стосовно ризиків, то в цьому році податкова служба виконує бюджет в повному обсязі: за результатами восьми місяців в нас є деяке перевиконання саме в частині податків. Сума складає приблизно 2–2,5 мільярди гривень. По року ми бачимо можливі ризики в частині певних податків, але в нас є план роботи. Збір ПДВ за серпень, наприклад, в порівнянні з серпнем 2018 року зріс на 3 мільярди гривень: у 2018 році було зібрано 17 мільярдів, а у серпні 2019 року – 20 мільярдів гривень. При тому, що база, на яку нараховується цей податок, лишилася практично така сама. Це означає те, що ми ефективніше стали використовувати аналітичні можливості, можливості ризик-менеджменту по роботі з ПДВ. Ми активно працюємо у подоланні негативних явищ у "сірій" економіці.

– Щодо проєкту бюджету на наступний рік. Як ви оцінюєте його і чи можемо ми підрахувати, скільки надійде надходжень, наприклад, від грального бізнесу чи того ж бурштину?

– Бюджет розроблений на чинній податковій базі. Ми не можемо враховувати речі, які ще не врегульовані законодавчо. Але до другого читання, коли відповідні податкові закони будуть проголосовані в цілому і наберуть законної сили, цей ресурс буде врахований і буде переглянута дохідна частина бюджету.

Давайте поговоримо про податкові новації. Верховна Рада внесла зміни до Податкового кодексу стосовно оподаткування малого бізнесу. Йдеться про фізичних осіб-підприємців. Вони тепер повинні переходити на касові апарати, так?

– Перша теза: правила оподаткування не змінилися, жодним чином не було звужено застосування спрощеної системи оподаткування. Ба більше, на другій групі ліміти будуть підвищені з 1,5 до 2,5 мільйонів гривень. Стосовно обліку торговельної діяльності, то так, дійсно, через рік з моменту схвалення закону, тобто з 1 жовтня 2020 року, в певних галузях, в яких здійснюється діяльність підприємців, буде необхідно використовувати реєстратори розрахункових операцій. Але це не виключно касові апарати. Це й новітні програмні РРО, які можуть бути в смартфоні, напряму зв'язуються через інтернет з фіскальним сервером ДПС. Застосунок є безкоштовним, ми це передбачили в законі. Обов’язковими вони стануть з 1 січня 2021 року. Важливо, що на першу групу підприємців, тобто людей, які торгують на ринках харчовими продуктами, вживаними речами, це не розповсюджується. 

Також я хочу прокоментувати міфи довкола нових законопроєктів. По-перше, щодо здорожчання: програмні РРО є абсолютно безкоштовні, можуть бути встановлені на будь-який телефон, а формування звітності відбувається в один клік. З весни 2020 року всі підприємці, які зобов'язані використовувати РРО, зможуть це робити і це є безкоштовною альтернативою тим рішенням, які були до цього. По-друге, стосовно ведення обліку: воно буде обов'язковим тільки для тих ФОПів, які торгують мобільними телефонами, ювелірними виробами і підакцизними товарами. Я думаю, ми як держава тільки виграємо і це призведе до здешевлення товарів, оскільки нарешті буде конкуренція в ризикових галузях.

– Які перспективи податкової амністії від Зеленського? У 2015 році була спроба провести таку ж амністію і вона, як на мене, провалилась.

– Вже внесені законопроєкти депутатами, ми з ними ознайомлювались. Думаю, восени ми серйозно попрацюємо над цим питанням. Там є декілька важливих складових: це питання утримання справедливості між тими, хто платив і не платив податки. Друге – рівень, до якого можуть звільнятися від відповідальності. Це звична практика звільнення від штрафів і пені. Однак відповідальність за корупційні кошти, торгівлю наркотиками це не знімає. Третє – це, звісно, ставки.

В нас, в Україні, ще не було жодного разу амністії. У будь-якому разі це стосується доходів. Це точка 0  ти декларуєш доходи станом на сьогодні, все, що в тебе є. Фактично від народження всі твої кошти, які є на сьогодні. Тут питання ставки підлягає обговоренню, бо в нас було і 25, і 40, і 15 відсотків. Мені видається, що ми можемо говорити про проведення амністії за умови дещо знижених ставок, приблизно 10%.

– А що стосується податку на нерухомість: як його порахувати, сплатити і не отримати штраф?

– Як дізнатись? Найкращий і найшвидший шлях – це скористатися електронним кабінетом платника податків, в якому будуть всі податки. Для цього потрібен електронний цифровий підпис, який ви можете зробити в податковій чи через банк. Якщо ж ви не погоджуєтесь по суті та вважаєте, що податок нараховано помилково, то з моменту отримання податкового повідомлення-рішення є 10 днів для того, щоб його оскаржити. Написати скаргу треба до ДПС. Я розглядаю безліч таких скарг кожен день і дуже багато ми скасовуємо.

ФОТО: Українське радіо