Як стати успішним оратором – поради фахівця

Як стати успішним оратором – поради фахівця

Антон Середа, радіо- і телеведучий, мотиваційний оратор, в ефірі Радіо Промінь розповів про секрети ораторського мистецтва.

У ваших соцмережах часто можна побачити поради типу "подумай, про що будеш говорити". Але ж думати й правильно говорити це зовсім різні речі. 

Ні, це не різні речі. Це однакові речі. Тому що коли ти думаєш, як і про що ти говориш, ти говориш правильно. 

До речі, я не вчу правильної української мови, я за суржик. Суржик це наше все, бо люди в побуті зазвичай спілкуються суржиком. 

Звісно, потрібно орієнтуватися на аудиторію, з якою спілкуєшся. Зараз я на радіо, і ми з вами спілкуємося правильною українською. Якби це була відкрита лекція десь на Сумщині, Полтавщині або Чернігівщині, я б говорив суржиком. 

Адже наше завдання, в першу чергу продати себе або щось отримати. 

Ви говорите, що для того, щоб навчити людину говорити, потрібно навчити її думати. Як це працює?  Як навчити людину думати? 

Потрібно думати, для кого ти говориш, з якою аудиторією спілкуєшся і закладати в промову ті речі, які ця аудиторія отримає. Усі меседжі потрібно закладати в промову свідомо. Наша промова це вантаж, який ми несемо з точки А в точку Б, і в першу чергу, треба думати про сенс, а не про те, яким тембром голосу ти це все говориш. 

У нас є оперативна пам'ять і пасивна пам'ять. Пасивна пам'ять це все, що ми колись бачили, щось чули, кудись їздили у дитинстві. Все це зберігається у нашій голові, і в кризових ситуаціях ви можете все це підняти. А в "оперативці" у людини, яка не спілкується, не читає і не займається, є десь 12001600 різноманітних зв'язків словоформ. Якщо тобі потрібно спілкуватися, ти починаєш читати й збагачуватися.

І що це може дати в результаті?

Я більше навчаю не ораторського мистецтва, а публічних виступів та публічних комунікацій, як знаходити аудиторію так говорити з нею. 

Одним з важливих умінь у цій галузі є вміння говорити на теми, в яких ти некомпетентний. Уявімо, що ви маєте виступити з промовою на тему ядерної фізики. Ви берете листочок, малюєте на ньому коло і підписуєте "ядерна фізика". Від цього кола намалюйте шість промінчиків ми будемо шукати зв'язки з цією темою у ваших резервах, подібно до того, як працює семантична система Гугла. Нам потрібно знайти щонайменше шість тем, які асоціативно у нас пов'язані з темою ядерної фізики. 

Наприклад, перша асоціація з ядерною фізикою це фізика в школі, яку нам викладали, але про ядерну фізику ми не знали. Чи можемо ми про це говорити у промові? Можемо. 

Друге ми можемо говорити про великий адронний колайдер і про страхи, які можуть у нас виникати від запуску елементарних часточок на рівні пересічної людини. 

Далі ми можемо говорити про ядерну фізику в емоційному розумінні, як гуманітарні люди ми можемо перевести розмову про ядерну фізику в хімію між людьми. "Ядра народжуються в наших думках, емоціях, ми закохуємося і рухаємо цей світ". Тобто ми переводимо тему туди, де ми можемо бути компетентними.

Далі страхи: вибухи, Чорнобиль…

П'яте ядро серіал "Чорнобиль".

І шосте випромінювання побутових приладів. 

У нас утворюється семантичне ядро з шести тем, на які ми можемо говорити. Ці шість тем ми градуюємо за тим, наскільки вони нам цікаві. Залишаємо три теми, вибудовуємо лінієчку і у нас готова невеличка розповідь, яку вже можна нести до аудиторії. Ви можете залишити лише одну тему, найцікавішу або ту, в якій ви найбільш компетентні, і говорити лише на неї. У вас уже є з чим працювати, навіть якщо ви потрапили у простір, де ви зовсім некомпетентні. 

Додаткові компетенції ви можете набрати через Гугл.

Які секрети є в успішних спікерів? 

Перше правило успішного спікера у вас завжди мають бути зачини, певні історії, з якими можна зайти в розмову. Це може бути факт з життя, якісь цифри… У вас має бути коло різних історій, розказавши одну з яких ви можете прийти до того, що власне ви хочете розповісти. 

Також вам потрібен якір те, що ви продаєте. Якщо ви продаєте себе як радіоведучого, ваш якір це десять розповідей про себе як радіоведучого і про свою компетентність.

Крім того, вам обов'язково потрібен висновок. Це може бути заклик до дії, заклик до роздумів або якийсь підсумковий висновок.