Петеріс Васкс: щоб отримати диплом композитора, мені довелося вивчати ідеологію марксизму-ленінізму

Петеріс Васкс: щоб отримати диплом композитора, мені довелося вивчати ідеологію марксизму-ленінізму

Один з найвідоміших композиторів сучасності, латвійський композитор Петеріс Васкс, в ефірі Радіо Культура розповів, як прийшов до музики і якими метрами захоплюється.

— Пане Петеріс, як склалося, що ви не мали можливості в родині відразу займатися музикою, все ж таки батьки вас віддали грі на музичних інструментах? Це було бажання мами, чи це була необхідність займатися музикою?

Моя відповідь буде такою: мій батько був священиком, матір була лікарем. Втім вони обоє дуже любили музику. І у церкві, в якій працював тато, я завжди слухав церковну музику дуже гарну. Батьки помітили, що є в мене дуже великий інтерес до музики і віддали у музичну школу. У музичній школі я навчався скрипці.

— Я в одному з інтерв’ю почув, що ви потрапили в оперний театр і почули оперу "Тангейзер" Ріхарда Вагнера, після якої зрозуміли, що хочете стати музикантом. Що ж було такого на тому спектаклі, що ви сказали: "Хочу бути музикантом"?

У своєму маленькому місті, де я народився, я вперше потрапив до опери у 12 років. І саме тоді в цій опері звучала музика Вагнера, яка мене дуже вразила. Хор, солісти, оркестр. Я вперше все це почув і зрозумів, що можу поєднати себе з музикою.

— Як ваші батьки сприйняли ваше бажання? Знову ж таки, 12 років — дитина щось шукає, а ту ви кажете: хочу!

Як я вже говорив, мої батьки дуже любили музику. І щойно вони зрозуміли мою цікавість до музики, і побачили те, що коли я вивчив ноти, почав складати якісь маленькі композиції — вони стали дуже-дуже мене підтримувати.

— Як саме це відбувалося? Як саме підтримувати? І взагалі, ви вважаєте родина має підтримувати митця чи митець має бути один на один із суспільством?

Насправді в моїй сім'ї є дуже такі глибокі музичні традиції, тому що мої батьки дуже добре співали, сестра грала на фортепіано, а я вже тоді навчався скрипці. Ми проводили зазвичай такі музичні вечори. Тому що не було ніяких розваг, крім того, що ми могли створити самі у своїй сім'ї.

Відео: Norwegian Chamber Orchestra, "Концерт для віолончеллі" Петеріса Васкса

— Сьогодні хто є таким критерієм для Петеріса Васкса, до якого він прислухається? Хто ця людина? Можливо, дружина, колеги, композитори? Хто це є?

Якщо говорити про великих музикантів або композиторів, то, звичайно, у дитинстві на мене дуже впливав Моцарт. Я захоплювався його музикою. Наразі це Сібеліус, а також естонський композитор Арво Пярт.

— Коли ви пишете твір, хто перший слухає після його закінчення? Дружина, або хтось ще? Кому ви показуєте перший раз твір?

Був такий період часу, коли я дуже багато писав музику, але я нікому її не показував, тому що це було так, дуже глибоко в мені, я навіть не думав, що це комусь може бути цікаво. Був час, коли я грав на контрабасі. Але я зрозумів, що цього замало і треба рухатися далі. І тому я вирішив вдруге вступити до музичної академії, аби все ж таки отримати диплом композитора. Мені навіть довелося ще раз вивчати радянську ідеологію марксизму-ленінізму, аби все ж таки мати змогу писати музику і комусь її показувати.

Петеріс Васкс. Фото Facebook