Сергій Жадан: найкраще пишеться зранку, коли ще не розплескав всю свою енергію

Сергій Жадан: найкраще пишеться зранку, коли ще не розплескав всю свою енергію

Про незалежність України, про творчість, фанатизм до літератури, про релігійні практики і свободу інших – в ефірі Радіо Культура говорили з прозаїком, поетом, перекладачем, громадським активістом Сергієм Жаданом.

— За 28 років незалежності України ми багато що пережили, проте наша боротьба продовжується далі. Що для вас означає цей період як для українця?

Знаєте, увесь цей період незалежності збігається з моїм дорослим життям. Я пригадую, як підлітком приходив на перші мітинги, які виступали за демократію, за незалежність проти КПРС. І саме в цей час я входив у своє доросле життя. І для мене цей дорослий світ невід’ємно пов’язаний з ідеєю незалежності. Себто це наша країна, вона має свої кордони, свій прапор – вона має бути незалежною. А будь-який інший варіант неприйнятний, є неприроднім.

— От у 80-ті розсипалася вся ця система, яка десятиліттями насаджувалася і пропагувалася. Що вам допомагало відрізняти голоси незалежності від голосів системи?

Мені завжди щастило на старших розумних друзів і товаришів, які були певними взірцями, в яких можна було чогось навчатися. Я пам’ятаю Харків 80-тих років. І тоді я, ще школяр, познайомився з середовищем проукраїнських активістів: це політики, письменники, музиканти – люди, що на той час прийняли ідею незалежності. Зазвичай, це були інтелігентні та освічені люди, на яких хотілося бути схожим.

— А де вони збиралися і як ви потрапили в те середовище?

Мені дуже пощастило. Я неодноразово розповідав про цю історію, але з радістю повторюю. У мене є тітка Олександра Ковальова – поетка, перекладачка. А на той час вона була головою культурологічного товариства "Спадщина". Туди входили люди, які з початком "перебудови" стали підіймати питання української культури, мови, ідентичності. І вона мене ввела в цей осередок, познайомила з поетами, музикантами, з людьми, котрі складали це українське середовище.

А збиралися в Спілці письменників, на концертах, на вулицях, на майдані, тоді ще Дзержинського. 

Я пам’ятаю ці мітинги  вони були величезні. Харків у 80-тих був центром демократизації. І тоді було обрано до радянського парламенту двох депутатів-демократів – Віталія Коротича і Євгена Євтушенка. Добре пам’ятаю мітинг після проголошення незалежності України 25 чи 26 серпня. Стало зрозуміло, що все-таки щось змінилося, настала нова епоха і новий час. Це викликало величезний захват і ентузіазм. І саме ця незворотність змін відчувалася навіть у повітрі. 

— 24 серпня 1991 року пам’ятаєте?

Я тоді був на практиці. Ми, студенти-першокурсники Харківського педагогічного інституту, були на практиці і дізнавалися новини від людей. Тоді ж ніяких гаджетів не було. Це були суперечки, оскільки тоді, як і тепер, суспільство було заполітизоване і всіх цікавило те, що відбувалося у світі.

— Ви говорили з батьками на тему незалежності?

Безперечно. Мій тато був членом КПРС, тобто він не був ідейним комуністом, він не переймався ідеалами Радянського Союзу. А за мене він завжди переживав, щоб не виникло ніяких проблем. Тому що ще у школі я з друзями активно підтримував усі національно-визвольні змагання, вивішували на сільських радах Луганщини власноруч шиті синьо-жовті прапори, привозили з Києва «Самвидав» і роздавали його. Страшно не було, бо коли тобі 1516 років, для тебе це більше пригода. Але все-таки ці прапори зривали, вчителі погрожували. 

З татом у нас були світоглядні розмови – він не зовсім розумів, що відбувається. Він, скоріше, за інерцією підтримував стару систему. Змінилося це вже навесні 2014 року, коли росіяни з’явилися на Донбасі, – тоді у нас з татом жодних конфліктів вже не було. Він одразу сказав, що росіяни прийшли до нас у країну. 

— Ваш колега, Олександр Ірванець, в цій студії якось сказав, що він став письменником, аби зробити своє життя цікавішим. Коли ви почали писати? І чому пов’язали своє життя з літературою?

Почав писати я ще у шкільному віці. Для мене це було природньо. Великою мірою це завдяки присутності у моєму житті тієї тітки Олександри Ковальової. У 80-тих у неї вийшло дві книги, тобто для мене – це був зразок письменника. Вона мене делікатно підштовхувала до того, щоб я писав. Допомагала з першими публікаціями мені і моїм друзям. Насправді, багато для нас зробила. 

— До перших літературних спроб, ким ви мріяли стати у дитинстві?

Так, як і всі діти у радянські часи, – військовим або ж футболістом. Хлопчики, зазвичай хочуть ставати чемпіонами світу чи головнокомандувачем об’єднаних сил. Десь у 14 років я знав, що хочу займатись літературою. Я тоді якраз вперше почав писати вірші. 

— Романи, поезії, переклади, мультимедійні проекти, упорядкування книжок. Як ви підтримуєте здорову письменницьку форму і чи знайоме вам таке поняття як творча пауза?

Безперечно, знайоме. Просто за великим рахунком в мене немає якогось графіку, немає жодних зобов'язань, нікому нічого не винен. Просто пишу, що мені хочеться, а що не хочеться, я не пишу. Таким чином воно якось і врегульовується.

Зараз я написав нову книгу віршів, далі думаю треба дописати п’єсу, тобто мені самому її хочеться дописати, цікаво.

— А в який час доби вам пишеться найкраще?

Найкраще пишеться зранку, коли ти ще не розплескав всю енергію, яка в тебе є. Оскільки в мене досить насичений графік, то я звик працювати за будь-яких умов. Я багато в дорозі пишу. Постійна зміна картинок з одного боку може втомлювати, вона може бути інертною, а з іншого – вона постійно підкидає тобі щось несподіване. 

— Ви якось сказали, що література потребує фанатизму. Вважаєте себе фанатиком літератури?

Так, безперечно. Література, якщо ти хочеш, щоб це стало справою твого життя, – то це потребує фанатичного ставлення і цілковитої віддачі. 

— Чим пишаєтесь найбільше із уже написаного, і який твір не виправдав ваших сподівань?

Найбільше  тим, що написано з 2014 року, можливо, ще "Ворошиловоградом" і "Месопотамією". Але це дуже суб’єктивно і, можливо, несправедливо, тому що в мене максимально заангажований погляд. З тим, що написано останнім часом, я себе співвідношу. А з тим, що я писав 20 років тому, важко себе співвідносити. Це писала інша людина, з іншою мотивацією, з іншими відчуттями.

— Чи є у вас книга, яка супроводжує вас протягом життя?

Так, їх є декілька. Це, мабуть, Шевченко й Гоголь – це те, що я читав в ранньому дитинстві. Саме ось ця мова Шевченка й образність Гоголя для мене визначають літературу. А вже у зрілому віці – це книга, яка супроводжує все життя. Томик Михайля Семенка. В мене вдома їх десь 5 екземплярів.

— Що для вас є найважливішим під час написання книги?

Атмосфера та настрій є дуже важливими – це інтуїтивне відчуття того, що ти хочеш зробити. Сам процес написання він фантастичний, якщо ти справді робиш те, що тобі подобається. 

— Без чого не можна уявити вашого дому?

Без книжок. Це напевно якийсь комплекс філолога-письменника: коли заходиш у дім, а там немає книжок – почуваєш себе не затишно. А коли заходиш і бачиш в домі книжки, то першим ділом дивишся не на інтер’єр чи посуд, а на книжки. Це є певним способом перевірки ідентичності та налагодження контакту. Коли ти бачиш, що людина читає, одразу ж витворюється чи не витворюється певне комунікативне поле. 

— У ваших творах простежується релігійна тематика. Чи вірите ви в Бога?

Я цікавлюся різноманітними релігійними практиками і з великою повагою до них ставлюся. Тому вважаю, що говорити – вірую чи не вірую – це занадто спрощувати саме питання. З цим цікаво працювати і використовувати як певний літературний матеріал, як тло на якому розвиваються будь-які події.

— З чого починаєте свій ранок?

З читання новин. Шкідлива, скоріше, звичка.

— Чи є щось, що може розчулити вас до сліз?

Хоровий спів. Коли я бачу як багато людей співають хорошу пісню – сльози навертаються. 

— Яке ваше життєве кредо?

Намагатися не робити людям того, чого б не хотів, аби вони робили тобі. Себто збереження території власної свободи з тим, щоб вона не перекривала територію свободи іншого. 

— Яка ваша найзаповітніша мрія?

Закінчення війни, настання миру, щоб Україна повернула свої території.

 Фото - facebook.com/serhiy.zhadan