Козаченко: президентська редакція закону про люстрацію — передвиборчий піар

Козаченко: президентська редакція закону про люстрацію — передвиборчий піар

Президент подав власний проект закону про люстрацію до старого парламенту, який не має ані можливості, ані компетенції його розглянути. Це ніщо інше, як звичайний передвиборчий піар, розповіла Українському радіо у програмі "Персона грата" екс-керівниця департаменту з питань люстрації Міністерства юстиції, голова громадської організації "Громадський люстраційний комітет", адвокатка Тетяна Козаченко.

Ведуча:

Світлана Мялик

Ви частину свого життя присвятили такому поняттю, як "люстрація", є співавтором закону "Про очищення влади", який був ухваленний у 2014 році і вас називали тоді "головним люстратором України". Ви два роки очолювали департамент з питань люстрації при Міністерстві юстиції. Розкажіть, що таке люстрація і яка її природа?

— Люди, коли чують це слово, намагаються в нього вкласти все своє уявлення про справделивість. Люди дуже чутливі до тих, хто обіймає державні посади, здійснює державне управління. Адже ми наймаємо менеджерів, через механізми призначень та виборів набираємо менеджмент. А що робити, коли на посади неможливо пройти в прозорий спосіб? Коли на копієчні зарплати люди витрачають мільйони? Тоді постає питання, за чиї кошти вони живуть, і стає зрозуміло, що це все за наш рахунок.

В 2013 році Янукович вже побудував систему вертикалі влади, коли в жодній гілці не залишилось рішення, яке б він не міг прийняти в ручному режимі. В той момент влада перейшла межу, яку не можна переходити: свавілля, жорстокість. Коли побили людей, це була остання крапля. Не може бути очищення влади разовим, це треба робити постійно.

— Що стосується чинного закону "Про очищення влади", який був ухвалений у 2014 році. Багато фахівців кажуть, що це хороший закон, головне — його дотримуватися. Чи потребує цей закон внесення змін?

— Чи є він ідеальний? Точно ні, однак потреба його поліпшення не робить закон неконституційним. Більше того, експерти Венеційської комісії розробили рекомендації, де навіть пропонують посилити деякі пункти цього закону. Зокрема, окремою посадою там прописані судді Конституційного Суду. Тому ці зміни в парламенті вже чотири роки, але ця тема настільки тонка, що її не хочуть чіпати ані депутати, ані науковці.

— Скільки на сьогодні люстрованих чиновників в Україні?

— Під заборони за посадами потрапляють не більше п'яти тисяч осіб. Це найтоповий керівний склад часів Януковича. Але заборону можна застосувати тільки до тієї особи, яка перебуває на державній службі, або яка претендує на державну службу. Якщо ж особа не перебуває на службі і не претендує на неї, заборону не можна застосувати. Більшість пішла за власним бажанням, а деякі навіть втекли. Тих, хто лишився на посаді, і їх звільнили відповідно до закону, близько 920 осіб. Це означає, що до 2024 року ці особи не матимуть права претендувати на посади на державній службі.

Що ж стосується Андрія Богдана, то його прізвища в реєстрі люстрованих немає, бо він звільнився і пішов з державної посади до набуття чинності закону. І відповідно, він не міг бути призначений президентом на посаду. Це пряме порушення норми закону.

— В законопроекті призидента Володимира Зеленського йдеться й про виборні посади, так?

— Так, тому я не впевнена, що в Офісі ознайомились із законом і його прочитали. Бо на підставі правок, які вони внесли, все звучить так, ніби, відповідно до преамбули закону, посадовці в 2014-2019 роках сприяли узурпації влади часів Януковича.

— Які перспективи, на вашу думку, щодо ухвалення президентських змін до закону "Про очищення влади"?

— Вони подали в старий парламент, розуміючи, що він не має ані можливості, ані компетенції це розглядати. Це означає, що новий парламент не має розглядати проект, якщо його президент заново не подасть. Це виглядає як звичайний політичний піар перед виборами.

Нагадаємо, цими днями новообраний президент вніс до парламенту законопроект щодо змін до Закону України "Про очищення влади". У своїх законодавчих ініціативах глава держави запропонував додати до переліку посад, які підпадають під люстрацію, усіх представників влади, які керували країною з 2014 року до 2019 року. Йдеться й про виборні посади, й про адвокатів. У пояснювальній записці до законопроекту керівник Офісу президента Андрій Богдан зазначив, що основним мотивом появи люстраційної ініціативи глави держави стало те, що значна частина чинного парламенту, уряду, представників органів виконавчої, законодавчої, судової влади підпадають під дію закону "Про очищення влади", але уникли люстрації.

Слухати повну версію.

ФОТО: Українське радіо