Олена Голуб: передвиборчий період — час "жнив" для видань, які "джинсують"

Олена Голуб: передвиборчий період — час "жнив" для видань, які "джинсують"

У передвиборчий період в деяких українських медіа активізуються маніпулятивні технології. Про "джинсу" або матеріали з ознаками замовності розповіла в ефірі програми "Сьогодні. Вдень" Олена Голуб, керівниця моніторингового відділу Інституту Масової Інформації.

 

Ведучий:

Роман Коляда

 

Що таке "джинса?"

Олена Голуб пояснює, що "джинса" — це поширена серед журналістів назва матеріалів з ознаками замовності, таких, які подаються під виглядом журналістсьських. Такий матеріал — незбалансований, містить однобоку інформацію, не містить інформаційного приводу, суб'єкт подається лише з позитивної точки зору.

Замовники "джинси"

Такі матеріали використовуються політиками в передвиборчих кампаніях, за домовленостями з журналістами та редакціями.

"Джинса була вже давно, більше 10 років, перед кожними виборами рівень таких матеріалів зростає, в деяких випадках в 10 разів, інколи — в 6-7 разів. Для деяких журналістів чи власників передвиборчий період — це є період "жнив", коли можна добре заробити".

Сторони проблеми

Експертка розповідає про дві сторони цієї проблеми — недобросовісних власників видань/журналістів та політиків, які просто не уявляють виборчої кампанії без такого виду агітації.

Замовники вважають, що такий матеріал сприймається краще, ніж маркована політична реклама. Політики вважають, що такий вид агітації є продуктивним. Є також третя сторона, яка зацікавлена в чесних і правдивих матеріалах — це суспільство.

Регіональні медіа

Здебільшого "джинсують" всеукраїнські ЗМІ.

"Регіональні політики іноді дають такі матеріали в центральні ЗМІ, вони вважають, що там більше охоплення. В регіонах цей рівень нижчий, і в ньому більше піаряться місцеві політики, або в них не вистачає грошей на загальноукраїнські, або вони вважають що так більш точково можуть впливати", — говорить Олена Голуб.

 

Роздержавлені ЗМІ

Згадує експертка і колишні державні та комунальні ЗМІ, які до роздержавлення працювали на органи влади, які їх утримували. Олена Голуб упевнена, що більшість з них отримують кошти від органів влади й зараз, але іншими шляхами.

Суспільний мовник приєднався до Меморандуму про усвідомлений вибір, але далеко не всі ЗМІ захотіли до нього приєднатися.

Як виявити замовний матеріал?

Перш за все, фахівчиня радить звернути увагу на свої емоції: якщо під час прочитання матеріалу, або лише заголовку, у вас виникають сильні емоції, які спонукають до дій, то очевидно що перед вами маніпуляція.

"Якщо ви в матеріалі бачите якийсь емоційний заголовок, то це спосіб маніпуляцій. Такі заголовки можуть використовувати, щоб збільшити відвідуваність сайту, якщо це політичні матеріали — то це спосіб досягнення політичної мети".

"Пасивна джинса"

Нагадує Олена Голуб і про такий різновид замовних матеріалів, як "пасивна джинса" — замовчування негативної інформації про замовника у виданні.

"Бували випадки, коли про певних політиків говорили або добре, або нічого. Вони проплачували "пакетом" послуги, і окрім того, що видання публікувало їх прес-релізи, замовні новини, ще й "не помічало" негативу довкола постаті свого замовника", — розповідає представниця ІМІ.

Окуповані ЗМІ

Аналізуючи медіа на окупованих територіях України, експертка дійшла висновку, що там кут подачі інформації зовсім інший. ЗМІ на окупованих територіях Олену Голуб своєрідно вразили:

"Там кардинально інша ситуація з висвітленням інформації. Там все на позитиві, свою окупаційну, російську владу там тільки хвалять, українську — тільки критикують".

Слухайте програму повністю тут.