Побудова водного шляху Гданськ–Херсон призведе до незворотніх змін на Поліссі – еколог

Побудова водного шляху Гданськ–Херсон призведе до незворотніх змін на Поліссі – еколог

Чому екологи категорично проти створення водного шляху Е40, в ефірі "Еко-life" розповів голова Національного екологічного центру (НЕЦ) України Руслан Гаврилюк.

Ведуча:

Майя Манько

Нині Європейський Союз активно розвиває транспортні мережі. Особливу увагу приділяють трансконтинентальним шляхам, які об’єднають кілька держав.

Існує спеціальна програма розвитку європейської транспортної мережі. Зусиллями Польщі на розгляд до цієї програми був внесений проект міжнародного водного шляху Е40, який має з’єднати польський Гданськ та український Херсон в один шлях річками Вісла, Західний Буг, Прип’ять та Дніпро. Екологи категорично проти цього водного шляху і вважають, що він небезпечний для довкілля.

Голова Національного екологічного центру України Руслан Гаврилюк наголосив, що екологічні організації Польщі, України та Білорусі однозначно виступають проти проекту, який має з’єднати Балтійське і Чорне море водними шляхами, що проходитимуть територіями цих держав.

"Крім того, таку позицію поділяють і інші природоохоронні організації Європи, – зазначив Руслан Гаврилюк. – Розроблена проектна документація була достатньо неоднозначною, тому що вона не містить тих впливів на довкілля, які очікуються від цього проекту. Якщо це було проігноровано, виникають побоювання, що ці впливи є надзвичайно негативними, і громадські організації вже публікують переліки цих впливів. Хоча, звичайно, зробити фахову оцінку, наскільки ці впливи будуть глибокими і масштабними, наразі не можна".

Голова НЕЦ наголосив, що Полісся залишається унікальним регіоном, що не зазнав такого потужного антропогенного впливу, як інші європейські регіони. Ця територія, за словами Руслана Гаврилюка, охороняється міжнародними конвенціями (зокрема Рамсарською та Бернською), тут створюються об’єкти природно-заповідного фонду України та Білорусі і об’єкти Смарагдової мережі Європи.

Проект міжнародного водного шляху в першу чергу негативно вплине на басейн річки Прип’ять, адже він передбачає зміну її русла.

"Це надзвичайно важлива територія і з точки зору забезпечення водою річкової мережі, і підземних вод. Природна цінність цієї території не викликає жодних сумнівів, і звичайно, що спрямлення русла Прип’яті, яке передбачається цим проектом, призведе до незворотних змін на цій унікальній території. І це тільки наслідки самого будівництва, – пояснив еколог. – А наслідки експлуатації призведуть до того, що буде відбуватися техногенне забруднення від транспорту. Ніхто не убезпечений від аварій та від витоків".

Окрім цього, існують дискусії навколо ризику радіологічного забруднення, зазначив Руслан Гаврилюк.

"Обговорюється аспект радіологічний, тому що цей шлях має пройти через Прип’ять та, відповідно, через Чорнобильську зону відчуження. Звичайно, необхідне вивчення території з точки зору екологічного забруднення, щоб не було погіршення стану води в річці Дніпро", – зазначив еколог.

Він додав, що навіть з економічної точки зору цей проект є сумнівним.

Раніше екологиня пояснила, чому промислові підприємства не зацікавлені скорочувати шкідливі викиди в атмосферу.

Українське Полісся. Скріншот з відео Ukraїner