Що варто знати про діловий етикет — роз’яснення викладача з етикету

Що варто знати про діловий етикет — роз’яснення викладача з етикету

Доктор політичних наук, професорка, фахівець у сфері міжнародних відносин, викладач з етикету Людмила Чекаленко в ефірі Українського радіо в програмі "Сьогодні. Вдень" розповіла, що варто знати про діловий етикет та зауважила, якими мають бути основні правила поведінки.

Ведучий:

Роман Коляда

Етикет це архаїка?

— 50 на 50. Етикет — цеправила поведінки: як ми себе поводимо, як ми себе подаємо, як ми вітаємось, як ми ходимо, як ми говоримо, як ми влаштовуємося на роботу або звільняємось з неї, як ми заспокоюємось або як просуваємось по службовій драбині.

Наскільки зараз діловий етикет унормовано?

— Я б сказала, що він унормований нашої елітою, оскільки наша еліта складається з держслужбовців. Держслужбовці мають всі спеціальні розпорядження, законодавчу базу, систему, яка унормовує всі правила поведінки.

Де межа між протоколом та етикетом?

— Раніше вважалось, що протокол —це відносини між державами. Зараз протокол та етикет часто поєднують як єдине ціле, і всі це сприймають нормально. Це все правила поведінки. Єдине, що протокол передбачено для нашого вищого посадового складу. Він більш жорсткий, ніж для звичайних людей.

Коли людина має почати замислюватись про етикет?

— Я б сказала, що з дитячого садку: як привітатися, як сидіти за столом, як їсти ложкою, як тримати виделку та ніж. Дитину треба всьому вчити змалечку.

Сприйняття гендеру, ролей чоловіка та жінки у суспільстві сьогодні дуже змінюється. Як це впливає на етикет?

— На етикет це не впливає. Просто жінки мають більше прав. Жінка може вітатися за руку, і це її вибір. Але правила залишаються. Все ж таки чоловіки сильніші. Вони мають і допомогти жінці, і пропустити вперед, і в ліфт першому зайти, і першим спуститись сходами. Бажано, аби такі моменти залишались у силі.  Бути чемним означає, що ви, у першу чергу, поважаєте себе, а вже потім інших.

Як потрібно себе поводити при першій зустрічі?

— Коли ви приходите вперше на зустріч, на роботу або в якесь товариство, краще, аби вас хтось представив, тобто третя особа. Цей посередник виручає нас всюди. Якщо посередника немає, то вам слід просто представитись, як вас звуть. У нашій традиції — це ім’я та ім’я по-батькові, а можна сказати ім’я та прізвище. Звичайно, всім потискувати руки не потрібно. Можна кивнути.

Якщо жінка цього хоче, вона може протягнути руку. До того ж, чоловіка представляють жінці, а не навпаки. Також підлеглого представляють начальнику, молодшого — старшому, а також за рангами: нижча посадова особа має бути представлена вищій посадовій особі. До того ж,  вища особова особа може не назватися, це її право.

Після представлення людина якийсь час знаходиться у колективі, і які далі на неї поширюються правила етикету?

— Як людина себе поводить на роботі, як вона себе несе. По-перше, вчать правильно ходити, позитивно дивитися на людей. Не потрібно робити штучну усмішку, але ваше обличчя має бути доброзичливим. Бажано навчитися нести позитив людям, які вас оточують. І з цього починати роботу на вашому робочому місці. Ви вітаєтесь, включаєтесь у роботу, і коли ви вже колеги, ви вже є на рівних. Гендерне питання тут також повністю вирішене.

Якщо жінка спілкується з чоловіком вищим за рангом, хто першим подає руку і представляється?

— Якщо чоловік вихований, він представиться першим. Якщо він не є вихований, він чекатиме, поки представитесь ви. До речі, коли жінка входить у будь-яке приміщення, всі чоловіки, незалежно від віку, мають встати.

Чи має діловий етикет в Україні національні особливості?

— Україна— це європейська держава. Ця європейська культура прийшла до нас, можливо, з Франції через Польщу, і ми маємо відповідати тим вимогам, які на нас покладені.

Щодо національних особливостей саме України, то зараз активно обговорюють етноваріанти в поведінці та одязі. Маленькі ознаки вашої причетності до України можуть бути, наприклад, маленька краватка і стрічечка, якщо ви бажаєте підкреслити це. І якщо ви одягаєте вишиванку, необхідно одягати щось ще. Це має бути комплексний костюм. Вишиванку під піджак не варто носити.

Якщо говорити про невербальний компонент вихованої людини, що до нього входить?

— Це вираз обличчя, ваша постава та хода, а також ваші жести, які не бажано використовувати. До того ж, під час обміну візитівками також є певні вимоги.

Прослухати повну версію.

Фото ─ pexels.com