Сергій Гаруз: децентралізація пішла вперед, а процес законотворчості відстає

Сергій Гаруз: децентралізація пішла вперед, а процес законотворчості відстає

Райони – це той рівень, який лише починає реформуватись, але вже очевидно, що зміни необхідні. Про те, яким чином має відбуватися цей процес, розповідають в ефірі Українського радіо в програмі "Вся країна. Сучасна громада" експерт з питань самоврядування та адміністративної реформи Юрій Ганущак і виконуючий обов’язки старости села Добропілля Долматівської ОТГ Сергій Зуденко з Херсонщини та голова Іванівської ОТГ Голопристанського району Сергій Гаруз і голова Чернігівської райради Олександр Ларченко з Чернігівщини.

Що змінилося для мешканців громад, стосовно взаємодії з районною владою, після створення ОТГ?

Сергій Зуденко: нашій громаді лише рік, за такий короткий термін важко сказати, що змінилося. Більшість проблем мешканців ми вирішуємо на місці не звертаючись до районних адміністрацій. Немає змін в адміністративному устрої нашої держави, які обіцяли на початку 2015 року. Це гальмує розвиток як реформи так і нашої держави. Ми дублюємо функції з адміністраціями районів.

Наприклад, на ремонт доріг в район прийшли кошти, але на жодну громаду вони не дійшли. Дороги зробили лише там, де немає ОТГ, а ми вплинути не можемо бо, згідно з законодавством, держадміністрації районів формують порядок ремонту доріг на наступний рік.

Сергій Гаруз: фактично, ОТГ є органом місцевого самоврядування, який прирівняно до міст обласного значення. Сьогодні ми більше співпрацюємо з облдержадміністраціями, а ніж з районами. Децентралізація пішла вперед, а процес законотворчості відстає і це не дає нам в повній мірі реалізувати наші можливості на практиці.

Олександр Ларченко: дійсно законотворчий процес відстає, і по ходу іде корегування законодавчої бази. Думаю, що сьогоднішня система себе вичерпала. Нині головна роль районної ради – це передати повноваження, як естафетну паличку, керівникам громад.

Юрій  Ганущак:  дійсно, дублювання повноважень з районами роблять життя ОТГ нестерпним. Особливо там де громади покривають більшість території району. Район не хоче передавати повноваження, а ОТГ вже їх забрало.

 

Що стосується ремонту доріг, тут на справді є проблема, яка не вирішиться поки не закінчиться реформа…  Як вирішувати питання – іншого способу, ніж об’єднувати райони, робити великі райони немає! Вже зареєстровано документ про зміну меж районів в Херсонській області, в Чернігівській області, там по чотири райони. І вони логічно лягають у майбутні повноваження районів – це адміністративні райони, тобто там де лягає управління адміністративними органами виконавчої влади, тобто це поліція, податкова та всі інші інспекції. Там роль районної держадміністрації, як координатора діяльності цих органів стає визначальною, а роль як місцевого самоврядування йде до нуля.
 

Тому я не бачу необхідності робити вибори до райрад у 2020 році. Там повноважень не буде, тому що єдине повноваження, яке було логічним – це повноваження вторинної медицини, але його забрали на державний бюджет. Тому з 2020 року райдержадміністрації мають автоматично перетворитися на префектури. І ми будемо мати досить збалансовану систему взаємодії між державною владою і самоврядуванням.

В районах де повністю, чи більша частина території покрита ОТГ райради й адміністрації залишаються без основних повноважень і ресурсів, але щорічні середні витрати на утримання цих структур суттєві: однієї райради – 2 млн.грн., а однієї адміністрації – 8 млн.грн.   Більшість країн вирішили цю проблему шляхом укрупнення, а як це має бути у нас?

Юрій  Ганущак: район, а краще використовувати назву "субрегіональний рівень", в Європі - це мінімально 150 тисяч населення, (у нас район 25) але це нижня планка, верхньої планки немає. Тому у нас теж буде 150 тисяч. Район – це допоміжний рівень, на якому зручно здійснювати координацію діяльності територіальних органів виконавчої влади та контролювати їх легітимність.

Як правило, створюючи ОТГ люди вболівають за те, щоб їм дали більше влади й більше повноважень. Чи  є такі повноваження на районному рівні, які б ви не хотіли перебирати на себе?

Сергій Зуденко: в принципі немає такої виконавчої функції, яку б не міг виконати рівень громади. Тому мене особисто нічого не лякає, лякає лише те, що часто змінюється законодавство. Тільки починаєш розуміти і працювати за одними правилами,  наступного року все змінюється. Оце лякає.

Сергій Гаруз: є певні повноваження, особливо в медичній галузі, які на сьогоднішній день не зовсім зрозумілі, оскільки медична реформа триває. Забирати на себе те, що є в процесі реформування вважаю не зовсім логічним. Ми не боїмося повноважень, але ми розуміємо, що за кожним повноваженням є відповідальність перед нашими виборцями. Перед мешканцями нашої громади.

Як ви бачите оптимальний варіант реформи, що думаєте з приводу укрупнення і нових функцій?

Олександр Ларченко: Чернігівській район має стати одним з чотирьох укрупнених районів (вже подано відповідні документи). Сьогодні мова йде про те,  буде райрада чи не буде? І тут все залежить від наповнення функціями цього органу. Порівнюючи з Польською системою, я бачу, що у наших сусідів на субрегіональному рівні залишається значно більше повноважень, ніж планується у нас в майбутньому. Там повіт займається реєстрацією фірм, транспорту, утриманням старших класів школи… А на сьогоднішній день у нас функції ради і адміністрації на 90% відійшли до громад. Тож залежно від того, яке буде законодавче наповнення функцій райради, залежить чи вони будуть взагалі.

Прослухати повну версію розмови.

Останні новини
Наказ убити Вакуленка віддали представники ЗС або спецслужб Росії — OSINT-аналітик
Наказ убити Вакуленка віддали представники ЗС або спецслужб Росії — OSINT-аналітик
Курс гривні коливається. Але потрошку — Крамаренко
Курс гривні коливається. Але потрошку — Крамаренко
Військове кладовище почнуть будувати у середині червня – в.о. Міністра у справах ветеранів
Військове кладовище почнуть будувати у середині червня – в.о. Міністра у справах ветеранів
"Єдині вікна" у ЦНАПах, єКабінет, реабілітація та інструменти для розвитку – Порхун про нову ветеранську політику
"Єдині вікна" у ЦНАПах, єКабінет, реабілітація та інструменти для розвитку – Порхун про нову ветеранську політику
"Це не телешоу, не боротьба за популярність... Це реальні люди з реальними історіями", – Мстислав Чернов
"Це не телешоу, не боротьба за популярність... Це реальні люди з реальними історіями", – Мстислав Чернов
Новини по темі
Іван Дем’янчук: за 5 років можливо завершити реформи децентралізації по всій Україні
Василь Курилас: основні джерела наповнення бюджетів ОТГ — земля та людський ресурс
Оксана Колесник: попит на дошкільні заклади є, особливо у старших групах
Для безпеки громадян в селищах встановлення камер є ефективним — Святослав Журовський
Сергій Замідра: діти отримали механізм допомоги ОТГ і зробили карти культурних об’єктів