Без незалежного контролера в Україні не буде хороших доріг – експерт

Без незалежного контролера в Україні не буде хороших доріг – експерт

Польська фірма "GNOM Sp. Z o.o" через процедуру на Prozorro виграла тендер на 230 млн гривень. Упродовж року фірма зобов'язалася провести холодне фрезерування, встановити асфальтобетонне покриття, чистити дороги від снігу і сміття, обробляти їх протиожеледними матеріалами і нанести розмітку на чотирьох трасах. Вперше обслуговуванням доріг займатиметься неукраїнська фірма. Володимир Шульмейстер, директор програми "Інфраструктура майбутнього" аналітичного центру "Український інститут майбутнього" в ефірі "РанокПРО" розповів, чи змінить це якість українських доріг.

Ведучі:

Ярина Скуратівська, Євген Павлюковський

Володимир Шульмейстер вважає, що, швидше за все, кардинальних змін не відбудеться. На його думку, для того, щоб в Україні зявилися нормальні дороги, необхідно дотримання двох умов.

"Перше – щоб дороги якісно робилися. А для цього потрібен незалежний контроль за тим, які використовуються матеріали, чи відповідає укладення дороги технологіям, – наголосив експерт. – А друге – це те, як дороги експлуатуються. Чи немає на дорогах перевантаженого вантажного автотранспорту, чи вчасно робиться ремонт і обслуговування цих доріг. Якщо ці дві умови не дотримуються, то всі гроші, що йдуть на дороги, неважливо, хто цим займається, – це гроші на вітер".

При цьому, зауважив Володимир Шульмейстер, питання виникають і до тендера також.

"Треба розуміти, що за таку суму цей тендер був дуже цікавий і для інших компаній теж. І чому виграла польська компанія, у мене одразу виникають запитання. Оскільки компанії з такою назвою я не знаю. Я би з задоволенням подивився фінансову звітність цієї компанії, подивився, які дороги вона вже робила. Все це у мене, як у споживача, викликає купу запитань", – поділився експерт.

Володимир Шульмейстер зазначив, що якби в Україні існувала б відповідальність виконавців за те, яким чином будуються чи ремонтуються дороги, маленькі фірми не потрапляли б до тендерів взагалі, бо невеликі фірми не можуть витримати серйозних фінансових зобов’язань чи покарань.

Водночас в Україні існує проблема з незалежним контролером за якістю виконаних робіт, зауважив експерт.

"На жаль, у випадку, коли замовником виступає держава, контроль якості виконує організація при "Автодорі". Відповідно, "Автодор" є і замовником, і контролером якості. А контроль має бути незалежним, як у всьому світі, – наголосив Володимир Шульмейстер. – Є така організація, FIDIC, яка саме цим і займається. З-за кордону прилітає інженер, який не розмовляє жодною мовою місцевого населення, його дуже важко підкупити".

Для того, щоб в Україні відбулося серйзоне покращення якості доріг, на думку експерта, мають відбутися дві важливі зміни.

"Перше – зміна того, хто контролює, друге – дійсно відкриті і прозорі тендери, – зазначив Володимир Шульмейстер. – У нас, на жаль, Prozorro використовується, як інструмент, але переможець прописується у технічних умовах, найчастіше. І переможець найчастіше відомий ще до тендера. Поки в нас не запрацює відповідна система контролю у вигляді НАБУ, прокуратури, судів, у нас будуть такі дороги, якими ми їздимо".

Раніше повідомлялося, що з жовтня 2018 року лазерними радарами TruCam на дорогах України було зафіксовано 43 тис порушень ПДР.

Володимир Шульмейстер. Фото uifuture.org