Експерти розповіли про перебіг реформи нової української школи

Експерти розповіли про перебіг реформи нової української школи

Директор програми "Освіта" Українського інституту майбутнього Сергій Бабак та секретар постійної комісії Київської міської ради з питань освіти, науки, сім’ї, молоді та спорту Наталя Шульга в ефірі Українського радіо в програмі "Сьогодні. Зранку" розповіли про перебіг реформи нової української школи.

Ведучі:                                                     

Дмитро Хоркін, Тамара Гусейнова

Чому тільки в 2019 році в Міносвіти вирішили потурбуватися про будівництво туалетів в середині шкільних приміщень, а не надворі?

Наталя Шульга: це питання не до міністерства освіти. Це питання районних рад. Реформу освіти потрібно розглядати разом з реформою по децентралізації. Тому що нарешті держава не втручається в таке питання, як туалет на вулиці. Це є зобов’язання місцевої влади, районної влади і потім керівника закладу. І цей ланцюжок тепер переходить від низу до верху.

Якщо громадяни активно закладуть кошти у бюджет наступного року, а тепер всі місцеві громади мають повернуті свої кошти. З нашого досвіду, вони лежать на депозитних рахунках і не використовуються. Громадяни повинні зрозуміти, що нарешті у них є інструмент впливу і вимоги для того, щоб такі речі робилися якнайшвидше.

Сергій Бабак: Дуже дивує, що це не робилося за останні 28 років ще до децентралізації. Питання тут не тільки в тому, що туалети на вулиці. Питання в тому, що у деяких школах взагалі немає опалення. Деякі школи без водогону, а це автоматично означає. Що не може бути туалету в приміщенні та їдальні, тому що просто неможливо приготувати їжу. Майже половина шкіл не має гарячої води. Інтернету немає у 10% шкіл, і 30% комп’ютерів, які є школах, також не підключені. Це дані Державного комітету статистики.

Наша слухачка пише, що раніше до школи гралися, а в школі вчилися. Тепер навпаки.

Наталя Шульга: Ми переходимо до дитиноцентричної освіти, і тут міняється абсолютно все. Дитина опиняється у центрі, ми перестаємо ділити дітей, у нас всі діти у рівних умовах. Згідно з новою українською школою, зобов’язання учителів надати кожній дитині індивідуальний шлях навчання. Він буде різнитися, тому що діти мають різні інтереси та мотивації. І завдання вчителя — виявляти дуже рано, на 1-й та 2-й клас, характер дитини. Основне — це не давити на дитину, не гнобити її, а давати їй можливість розвиватися.

Для гіперактивних дітей буде місце у новій українській школі. Вчитель буде по-іншому з ними спілкуватись і давати їм завдання, які потребують цієї енергії. Тобто йдеться про те, що вчитель у класі повинен бути тим ментором, який спостерігає дітей дуже близько і дає можливість їм розвиватися.

А як щодо проведення реформи, яка стосується вчителів?

Наталя Шульга: Закладена підготовка, і перепідготовка вчителів. і додаткова кваліфікаційна підготовка, і атестація, яка буде постійно відбуватися. Люди забуваюсь, що реформа не відбувається через ніч або через місяць. Реформа розрахована на 10 років, і треба це розуміти. Але вчителі будуть грати колосальні роль у цьому. З одного  боку, ми підняли статус вчителів та їхні зарплати. З іншого боку — ми поставили вимоги, що вони постійно мають бути в активному навчанні і міняти своє ставлення до дітей.

Сергій Бабак: наскільки мені відомо, було перепідготовлено понад 25 тисяч вчителів. Але треба розуміти, що у нас вчителів  більше 400 тисяч, і тому їх замінити дуже важко. Це стосується і проблеми підготовки педагогічних кадрів. У 2018 році державне замовлення на підготовку вчителів складало 18  тисяч людей. За умови, що вони всі підуть на роботу, то повна заміна вчителів буде лише через 25  років.

Слухачі запитують, чому почали задавати багато завдань додому, особливо першачкам?

Наталя Шульга: це залежить від того, як працює вчитель. Згідно з реформою, ми дали можливість вчителю бути більш автономним, більш творчим, використовувати свої методики. Вчитель навіть може затвердити свою методику, якщо вона є інноваційною.

Зараз класи є переповненими, оскільки ми не можемо відмовити і не взяти дітей. Таким чином, порушуються норми наповненості, і це ускладнює роботу вчителя. Вчитель не встигає охопити всіх дітей, і тоді він змушений частину завдання дати на опрацювання вдома. Хоча це є всупереч ідеям реформи.

Прослухати повну версію.

На фото: Наталя Шульга та Сергій Бабак