У Києві з 24 по 30 листопада проходить всеукраїнський фестиваль-премія ГРА. Про погляд з іншого ракурсу та оцінки українського театрального процесу експертами міжнародного журі в програмі "Імператив" поговорили з директором Асоціації Opera Europa (Лондон, Великобританія) Ніколасом Пейном та генеральною директоркою та художньою керівницею Комік Опера Хельсінкі (Хельсінкі, Фінляндія) Лаурою Акерлунд.
Ведуча:
Наталія Грабченко
Ви раніше бачили український театр, чи він для вас став відкриттям?
Ніколас Пейн: я вже бував у Києві, дивився вистави в Національній опері та оперетті, також бачив вистави зі Львова. Але цей фестиваль став дещо іншим, адже ми за 6 днів мали переглянути 12 вистав. Це було дуже емоційно та гарним досвідом для нас.
Лаура Акерлунд: я теж була в Києві один раз і дивилася опери і оперетти. Цього разу можна було побачити не лише опери, тому це для мене було цікавим досвідом, особливо подивитися на теми, які зараз цікавлять українські театри.
Що вам сподобалося, а що ні?
Лаура Акерлунд: найбільше мені сподобалася енергетика від акторів та тематики, яку обирали театри. Однак, на мою особисту думку, деякі вистави більше говорили про те, що відбувалося в минулому, а не про сьогодення. Хотілося б побачити більше сучасних вистав.
Ніколас Пейн: мені сподобалися ваші актори, їх енергетика, видно було, що їм самим подобається грати в цих виставах. Але, в деяких виставах, актори надто перегравали.
В Європейській опері часто звертаються до класики? Звертаючись у твори минулого, ви показуєте сьогодення?
Ніколас Пейн: не так важливо, який саме обрано текст: з минулого чи сучасний, він має говорити про сьогодення, адже театр це важливий інструмент для спілкування людей.
Лаура Акерлунд: так, ми використовуємо тексти Шекспіра й Мольєра, але навіть вони мають говорити про сучасне.
В яких напрямках в Європі розвивається оперний музичний театр?
Ніколас Пейн: ми не можемо говорити за всю Європу, адже вона дуже велика, однак, ми можемо говорити про Німеччину. Зараз там панує тенденція пошуку нових текстів та нових опер, в них хороше фінансуваня. В театрах Європи є багато варіацій на тему, що можна робити.
Лаура Акерлунд: у Фінляндії в останній час дуже популярно ставити саме фінські опери.
Які сьогодні вимоги до оперного співака?
Лаура Акерлунд: вже мало, якщо людина просто вміє гарно співати, ми шукаємо тих, хто має акторські здібності та може зарядити енергетикою зал.
Чи в Європі постає питання проблеми фінансування театрів?
Ніколас Пейн: в Європі театр майже такий доступний для всіх, як медицина чи освіта. Театри заробляють на свої потреби самі. Є чудовий приклад Іспанії, де фінансування театрів має схему 30-30-30, де перші 30 відсотків надходить від продажів білетів, другі - від держави, й треті від меценатів. Але це не загальна історія. У Великій Британії театри навпіл фінансуються державою та меценатами. В нас театр може відмовити державі, якщо та накаже ставити п'єсу, що не подобається самому театру.
Нагадаємо, що фестиваль-премія ГРА проходить в Києві з 24 по 30 листопада. Урочиста церемонія нагородження відбудеться 30 листопада в Театрі оперети.
Фото взяте з ФБ Фестиваль-премія ГРА
Прослухати детальніше можете за посиланням