Ірина Єгорченко: Потрібно радикально змінювати навчання в університетах

Ірина Єгорченко: Потрібно радикально змінювати навчання в університетах

Нова українська школа. Близько півмільйона першокласників цього року йдуть до школи.  Проблеми та успіхи нової реформи.


В ефірі Українського радіо у програмі "Сьогодні. Зранку" свою думку про реформування середньої освіти висловила  старший науковий співробітник Інституту математики НАН України, членкиня ГО "ТРОН (точка росту освіти і науки)"  Ірина Єгорченко.

Що Вас найбільше тішить і з чим можуть бути кардинальні проблеми під час реформування?

Ірина Єгорченко: Мені дуже подобаються декларовані принципи ставлення до дітей, індивідуалізація навчання, припинення муштри. Я дуже сподіваюсь, що дітей не будуть примушувати відступати певну кількість клітинок, оформлювати задачі якимось дуже дивними методами, бо це абсолютно нікому не потрібно. Але це все залежить індивідуально від учителів. Я підозрюю, що багато вчителів будуть  продовжувати це робити.  

Що мене не тішить, то це кількість дітей в класі. Це дійсно була б нова українська школа, індивідуальні завдання і т. д., якби була можливість якимось чином зробити так, щоб у класі було не більше 20 дітей. І групова робота, і всі ці прекрасні форми роботи дуже ускладнені, коли у класі 35 учнів.


Наскільки нова реформа розв'яже найкардинальнішу проблему української школи?  Школа випускає дітей, які не готові до дорослого життя, не готові до якоїсь професійної діяльності.  Діти отримують величезну кількість абсолютно непотрібних знань, які ніколи не будуть потрібні, вони навчаються за методиками, які зовсім не потрібні. Так це чи ні?

Ірина Єгорченко: Це правда. Діти дійсно не готові до дорослого життя. Готові якоюсь мірою. Щодо знань, то більшість дітей ніяких знань насправді не отримує. Вони мирно списують, вони отримують таку кваліфікацію викручуватись, емітувати якусь діяльність, тобто знань насправді там ніяких немає.  Ні потрібних, ні непотрібних. У вищій школі вони теж нічого особливого не отримують, продовжують у тому ж стилі - списувати, давати роздруковані з інтернету реферати.  Потім їх прилаштовують батьки на якесь тепле місце, але, очевидно, що теплих місць усім не вистачить. Я навіть бачу таких прилаштованих дітей у Міністерстві освіти, і це жахливі абсолютно речі.  Більша частина дітей йде на якусь некваліфіковану роботу за невеликі гроші. І нічого хорошого з цього немає ні суспільству,  ні цим дітям.  Є частина дуже цілеспрямованих дітей, які дійсно хочуть добитися самі, вони навіть використовують навички викручування і списування.

Так було завжди. Були діти, які хотіли вчитися, і були діти, які не хотіли вчитися. З появою ЗНО ситуація трішки змінилася. Там і не спишеш, і не заплатиш. Як Ви ставитесь до нової української школи, якщо говорити про організацію класу,  мультимідійність, динамічність?

Ірина Єгорченко: Починати треба з першого класу, але є дуже багато речей, які можна впроваджувати в усіх інших класах. Щодо першого класу, то ідеї дуже чудові, але проблема у великій кількості дітей в класі. Ідеї можна реалізувати за іншої кількості дітей. Групова робота, пересування парт дуже ускладнені, коли в класі 35 дітей, навіть з точки зору фізичної безпеки цих дітей. Діти мають мати можливість швидко вибігти з класу у випадку небезпеки.

Ще одна дуже велика проблема (не пов'язана з реформою) - мотивованість педагогів. Ті, хто не поступив до інших вузів, йдуть у педагоги.

Ірина Єгорченко: Потрібно зменшити кількість паперів, від яких втікають учителі. Одним із бонусів приватних шкіл є те, що вони наймають спеціальних людей, які займаються паперами (пишуть різні плани, які потім показують у районо), ці люди не вчать дітей.  Можливо, потрібно зменшити цей моральний тиск на вчителів. Дуже погано, що створюються умови,  які вони не можуть виконати. Це дуже моральний тиск. Для чесної кваліфікованої людини це дуже некомфортна ситуація.

Щодо поганої підготовки вчителів. Потрібно радикально змінювати навчання в університетах. Університети повинні розуміти, що до них прийшли діти без середньої освіти практично, і просто займатися корегуванням цієї середньої освіти. Незважаючи на автономію, у них є всякі обов'язкові предмети, а до них прийшли діти, які часто не можуть сприймати текст. Тому потрібно змінювати навчальний процес і хоча б спробувати дати цим дітям середню освіту.

 

Прослухати повну версію розмови.

 

Слухайте програму "Сьогодні. Зранку" по буднях з 8.00 до 10.20!