Чи будуть легалізовані "євробляхи"? Яких нововведень очікувати від майбутніх рішень Парламенту? Яку шкоду чи користь це принесе? Це важливе для автомобілістів питання прокоментував в ефірі програми Українського радіо "Сьогодні. Зранку" Олександр Чернявський, співзасновник об'єднання "АвтоЄвроСила".
Пане Олександре! Що робити з тими, хто їздить на євробляхах? Карати чи дозволити? Як прокоментуєте?
Люди хочуть вирішити питання доступного автомобіля, а питання насамперед стоїть в іншій площині - українці мають вкрай низькі доходи і хочуть мати можливість дозволити собі купувати автомобілі по доходам, по тому, що вони змогли зекономити, кожен на свій гаманець. Тому питання саме в цьому. Зараз ми тільки наблизилися до питання дійсно доступного автомобіля. Це питання є в трьох площинах одразу. По-перше, зараз діє обмеження у вигляді Євро-5 на продаж автомобілів. Я не можу завезти автомобіль 2002 року, який в Європі коштує 700 євро в нормальному стані. Я не можу завезти сюди автівку, яка коштує 1500 чи 1300 євро - це ті доступні автівки, на яких їздять поляки, литовці, чехи і всі наші найближчі сусіди. Цим новим законопроектом прибирається ця умова того, що це взагалі заборонено. І це є добре. По-друге, по новому законопроекту добре те, що змінюється правило для всіх - один закон для всіх. Зараз ми маємо преференцію тільки для електромобілів і це певна дискримінація.
А чому такі послаблення для електрокарів?
Це так зване стимулювання використовувати екологічні автомобілі. При цьому ми маємо заяву від "Укравтодору", що вони є загрозою для доріг України. Тому, що коли автомобіль чи на українських номерах, чи на європейських номерах заправляється кожним літром палива, з нього одразу платиться податок, а у електроавтомобіля немає цього податку ні при продажу автомобіля, ні при використанні електрики. І тому "Укравтодор" вважає це загрозою. Тому, коли є один закон для всіх - це добре. Єдині справедливі умови.
Я згоден повністю, що електромобілі потрібно стимулювати заради екології. Це дуже правильно. І третє, в новому законодавстві це те, що абсолютно не підходять ті ставки, які є. Не підходить тому, що самий популярний автомобіль, як в Європі, так і ті, що до нас заїжджають, - це робоча лошадка, дуже надійна, дуже безпечна, економічна. Він коштує 2 - 3 тисячі євро, і якщо ми маємо його розмитнити по тим ставкам, що є зараз, він коштуватиме вдвічі дорожче. Плюс його ще треба буде сюди пригнати, також витратити певні кошти.
За даними митниці, на 1 травня 2018 року в Україні перебувало понад 315 тисяч авто, зареєстрованих в інших державах. За даними Нацполіції, у 2017 році сталося понад 10 тисяч ДТП за участю авто з іноземною реєстрацією. У I кварталі 2018 року кількість таких ДТП зросла до 8,5 відсотка. Як прокоментуєте статистику?
Дуже просто. Є офіційна статистика поліції, яка каже, що 90 відсотків усіх моторошних ДТП - це автомобілі з українськими номерами. І лише 10 відсотків - це автомобілі з європейською реєстрацією. Є офіційна статистика, а є неофіційна. За неофіційною статистикою, кількість таких авто варіюється від 2 до 3 мільйонів. Та офіційна статистика, якою ви оперуєте, в самому дефейсі від різних спікерів міняється на сотні тисяч, тому їхні так звані офіційні дані дуже розходяться. В середньому нараховується 2 - 3 мільйони автівок на іноземній реєстрації. Ця цифра якраз і є співрозмірною тої відносної кількостію автомобілів, які є в Україні. В такій же пропорції ми маємо 90 відсотків ДТП на українських номерах.