Микола Сірий: Закон про Антикорупційний суд є лише рамковим законом

Микола Сірий: Закон про Антикорупційний суд є лише рамковим законом

Закон про Вищий антикорупційний суд ухвалено. Що треба зробити, аби він запрацював? Як діяльність цієї структури вплине на роботу правоохоронних органів? Чи матимуть журналісти й громадські активісти нові механізми впливу на крадіїв-чиновників, яких викривають у своїх розслідуваннях?
 
В ефірі Ураїнського радіо у програмі "Під прицілом" прийняття закону про Вищий антикорупційний суд коментував старший науковий співробітник Інституту держави та права, кандидат юридичних наук Микола Сірий.
 
Ми всі чекаємо, що після прийняття антикорупційного закону запрацює антикорупційна вертикаль і запрацює реальна боротьба з корупцією. Як функціонуватиме Антикорупційний суд, як він вплине на роботу судівської і правоохоронної системи? Для того, щоб суд запрацював, треба здійснити ще ряд дуже важливих кроків. Які саме? 
 
"Що стосується боротьби з корупцією, то починанаючи з 2014 року, після перемоги Революції Гідності, свободи, правди, справедливості в суспільстві були всі умови для того, щоб влада відмовилась використовувати в системі управління суспільством корупційні інструменти. У 2014 році були проведені дострокові вибори до Парламенту. І та величезна конституційна більшість, яка прийшла до Парламенту, писала коаліційну угоду, що тривало декілька місяців, і клялася перед українським народом, що будуть і закони справедливі, і їх виконання буде належним і справедливим. Але, мабуть, цього всього не відбулося. Особи, які повинні були виконати належно цю роботу перед суспільством, повинні сьогодні політично відповідати за невиконану роботу. Натомість ми маємо абсолютно іншу річ - ми маємо розігріту в суспільстві розмову про створення Антикорупційного суду. 
 
Створення Вищого антикорупційного суду стало вимогою наших міжнародних партнерів. Але таку вимогу міжнародні партери до демократичних країн не висувають. Скажімо, у ці дні відбувається зустріч Великої сімки, і в жодній країні Великої сімки, на які нам потрібно орієнтуватися (бо ми не маленька країна, ми велика країна, країна значних потенційних можливостей). Нам не потрібно орієнтуватися на маленькі країни, і не потрібно орієнтуватися на проблемні країни". 
 
Міжнародні партнери вимагали створення антикорупційного суду саме через те, що не помічали у нашій країні серйозної боротьби з корупцією? 
 
"Правильний акцент. Тому не відбулося "славетної" події, яку проголошував на засіданні керівник  Парламенту пан Парубій, заявляючи, що відбулася довгоочікувана подія. А відбулося те, що нарешті міжнародна спільнота, коли побачила, що нинішня українська влада не відмовляється в системі управління від корупційних інструментів, то заявила: "Хоча б створіть антикорупційний суд. Якщо ви не можете управляти суспільством у належний спосіб, на демократичних засадах, то хоча б створіть антикорупційний суд". 
 
Ми в першу чергу маємо давати правильну оцінку тому, що відбулося. Проголосований закон про антикорупційний суд підписаний в Парламенті і відправляється до Президента на підпис. Вірогідно, з огляду на те, що Президент всіляко в публічний спосіб підтримує цей закон, то він його підпише. А далі постане питання реалізації тих положень, які в ньому передбачені. 
 
Даний закон є лише рамковим законом. Він є і за змістом доволі таки проблемним. Він є проблемним за назвою, бо щодо "Вищого антикорупційного" - то він не є Вищим, бо його рішення будуть переглядатися Верховним Судом України, тобто він не є останньою інстанцією. По-друге, це перший приклад взагалі у досить значній історії судочинства, щоб в одному суді було два суди. Тобто, це суд під  назвою "Вищий антикорупційний суд", в якому буде суд і першої інстанції, і апеляційний суд одночасно. Це такий унікальний випадок, з яким також треба буде щось робити". 
 
А Венеціанська комісія, мабуть, не заперечує? 
 
"Окрім Венеціанської комісії в нас теж є голова на плечах. І ця голова на плечах говорить про наступне. Що тема судів створюється: суд першої інстанції - це окрема інстанція, яка працює в одному режимі. Над ним окремо створюється апеляційний суд (чи це система апеляційних судів, чи це один апеляційний суд). Більше того, я хотів би нагадати, ми вже пройшли історію на загальнодержавному рівні про створення чи можливість створення єдиного державного апеляційного суду. Ця ідея була відкинута. Потім ми пройшли дискусію про касаційний суд.  Ми країна, яка провела багато правових дискусій".
 
Які кроки треба зробити, щоб Вищий антикорупційний суд запрацював?
 
"Запрацює Вищий антикорупційний суд чи не запрацює - ще не факт. Прийняття закону ще не означає створення суду. Для того, щоб створити за тими процедурами, які зараз вбачаються, потрібно 7 - 8 місяців. Це означає, що на цей момент вже відбудуться президентські вибори, і не факт, якщо прийде інший президент, то він дасть фахову оцінку тим подіям, які відбуваються. 
 
Але якщо ми будемо йти по шляху створення антикорупційного суду, то треба провести конкурсні процедури, через які близько 60-ти суддів мають бути обрані. Всі конкурсні процедури за даним законом передбачено, що вони включають участь міжнародних експертів. Це взагалі безпрецедентний випадок, коли міжнародні експерти змушені через те, що українська влада виявилася нездатною перевіряти на критерій чесності, добросовісності і фаховості, то змушені цю роботу виконувати міжнародні експерти". 
 
Закон прийняли і в ЗМІ з'явилося багато спекуляцій на тему саботажу роботи Антикорупційного суду, використовуючи недоліки самого закону. Наскільки якісний цей правовий документ, чи є там шпаринки, завдяки яким можна керувати з владних кабінетів?
 
"Перш за все, це дуже маленький за змістом закон. Такий закон називається рамковим законом. У цьому законі прописані лише окремі особливості щодо формування корпусу суддів, зокрема щодо вимог до судді, визначено участь міжнародних експертів, і визначено, що цей суд є єдиним, в якому є дві інстанції - суд першої інстанції і апеляційний суд. Визначено статус керівника суду, керівника апеляційної палати, заступників. Визначено питання фінансування цього суду. Цього дуже мало, щоб говорити, що прийнятий закон є достатнім для функціонування даного суду. Для того, щоб працював даний суд, мають належно працювати процедури процесуальні, тобто Кримінально-процесуальний кодекс у частині специфіки і розслідування, і притягування до суду корупціонерів". 
Останні новини
Військове кладовище почнуть будувати у середині червня – в.о. Міністра у справах ветеранів
Військове кладовище почнуть будувати у середині червня – в.о. Міністра у справах ветеранів
"Єдині вікна" у ЦНАПах, єКабінет, реабілітація та інструменти для розвитку – Порхун про нову ветеранську політику
"Єдині вікна" у ЦНАПах, єКабінет, реабілітація та інструменти для розвитку – Порхун про нову ветеранську політику
"Це не телешоу, не боротьба за популярність... Це реальні люди з реальними історіями", – Мстислав Чернов
"Це не телешоу, не боротьба за популярність... Це реальні люди з реальними історіями", – Мстислав Чернов
Катерина Радченко: Мета нашого проєкту — порушити глобальну тишу
Катерина Радченко: Мета нашого проєкту — порушити глобальну тишу
У межах Чорного моря має активніше діяти НАТО — Риженко
У межах Чорного моря має активніше діяти НАТО — Риженко
Новини по темі
"Єдині вікна" у ЦНАПах, єКабінет, реабілітація та інструменти для розвитку – Порхун про нову ветеранську політику
"Без демобілізації": народні депутатки про плюси та мінуси ухваленого законопроєкту про мобілізацію
"Закон про демобілізацію можна ухвалити протягом місяця", ― Кочетков
"Ухилянт чи ні": уникнення призову та відповідальність за це з точки зору закону
У законодавстві України немає чіткого визначення статусу "обмежено придатні" — юристка